نویسندگان:
حجت الله فانی1 .1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
چکیده فارسی: هدف مقاله حاضر؛ بررسی، تبیین و تعیین میزان تأثیر نظام آموزشوپرورش کشور بر توسعه اقتصاد مقاومتی مبتنیبر تعلیموتربیت اسلامی است. برایاینمنظور، از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و فیشبرداری کتابخانهای و سپس تجزیهوتحلیل آن و کدگذاری باز و محوری، مفاهیم مرتبط با نظام آموزشوپرورش و اقتصاد مقاومتی شناسایی شد، سپس ازطریق مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان حوزه تعلیموتربیت و اقتصاد مقاومتی، مفاهیم و مقولههای محوری مرتبط با توسعه اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران شناسایی شد. یافتههای بخش کیفی تحقیق نشان میدهد که نظام آموزشوپرورش کشور به کمک متغیرهای میانجی (اقتصاد مردمپایه، اقتصاد دانشبنیان، فرهنگ عمومی و سبک زندگی) میتواند به توسعه اقتصاد مقاومتی، منجر شود. سپس برای انجام مرحله کمّی پژوهش از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. در بخش کمّی با بهرهگیری از مدل انعکاسی به تحلیل عاملی تأییدی پژوهش پرداخته شد. آزمون مدلهای اندازهگیری انعکاسی ازطریق، آزمون پایایی مدل اندازهگیری، روایی همگرا و روایی واگرا مورد تبیین قرار گرفت. درادامه، میزان اثرگذاری متغیرها (اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم) با بهرهگیری از نرمافزار پیالاس صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که نظام آموزشوپرورش ازطریق متغیرهای میانجی رابطه مثبت و معنیداری با توسعه اقتصاد مقاومتی پیدا میکند.
The Effect of Education and Research System on Moghavemati Economics Development(Based on Islamic education)
English Abstract: هدف مقاله حاضر؛ بررسی، تبیین و تعیین میزان تأثیر نظام آموزشوپرورش کشور بر توسعه اقتصاد مقاومتی مبتنیبر تعلیموتربیت اسلامی است. برایاینمنظور، از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و فیشبرداری کتابخانهای و سپس تجزیهوتحلیل آن و کدگذاری باز و محوری، مفاهیم مرتبط با نظام آموزشوپرورش و اقتصاد مقاومتی شناسایی شد، سپس ازطریق مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان حوزه تعلیموتربیت و اقتصاد مقاومتی، مفاهیم و مقولههای محوری مرتبط با توسعه اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران شناسایی شد. یافتههای بخش کیفی تحقیق نشان میدهد که نظام آموزشوپرورش کشور به کمک متغیرهای میانجی (اقتصاد مردمپایه، اقتصاد دانشبنیان، فرهنگ عمومی و سبک زندگی) میتواند به توسعه اقتصاد مقاومتی، منجر شود. سپس برای انجام مرحله کمّی پژوهش از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. در بخش کمّی با بهرهگیری از مدل انعکاسی به تحلیل عاملی تأییدی پژوهش پرداخته شد. آزمون مدلهای اندازهگیری انعکاسی ازطریق، آزمون پایایی مدل اندازهگیری، روایی همگرا و روایی واگرا مورد تبیین قرار گرفت. درادامه، میزان اثرگذاری متغیرها (اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم) با بهرهگیری از نرمافزار پیالاس صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که نظام آموزشوپرورش ازطریق متغیرهای میانجی رابطه مثبت و معنیداری با توسعه اقتصاد مقاومتی پیدا میکند.