نویسندگان:
عباس زهادت1 .1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران.
چکیده فارسی: ادیان مختلف آسمانی، ظهور منجی رهاییبخشی را بشارت دادهاند که حکومتی سرشار از اعتدال را در سراسر جهان برپای میسازد، اما باید گفت این اندیشه منجیگرایی و انتظار ظهور در میان شیعیان دارای جایگاه بسیار والایی است. ازآنجاکه ظهور منجی و بشارتدهنده آخرالزمان، بدون فراهمساختن بستر و زمینه لازم محقق نمیشود، تربیت نسلی مهدیباور و منتظر ضرورت مییابد. دراینراستا، استفاده از نیروی نفوذ و اثرگذاری تعلیموتربیت درراستای تربیت انسانهایی منتظر اساسی میباشد. مطالعه حاضر، با هدف تحلیل فلسفه تربیتی انتظار و نقش مدارس در تربیت نسل منتظر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع اسنادی نگاشته شده است. در این نوشتار، تلاش شده است تا ضمن مفهومشناسی انتظار و فلسفه تربیتی انتظار با رجوع به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران، تمامی گزارههای مندرج در آن که مرتبط با تربیت نسل منتظر و مهدوی میباشد، استخراج شود. نتایج حاصل نشان داد، اگرچه گزارههای سند مذکور از بعد نظری قوی میباشند، اما در حیطه عمل، موفقیت چندانی حاصل نشده است. لذا در این مطالعه، برمبنای مطالعات اسنادی صورتگرفته، چارچوب مفهومی یک برنامه آموزشی برای پیادهسازی آرمانهای تربیت نسلی مهدیباور در مدارس ارائه شد. در انتها نیز پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی برای توجه بیشتر به این موضوع در حوزه اندیشه و عمل مطرح شد.
The Philosophy of Waiting: An Approach to the Role of Schools in training the Waiting Generation
English Abstract: Different heavenly religions have sparked the emergence of a savior of salvation that eradicated oppression and created a government full of justice around the world. But it must be said that the idea of salvation and the emergence of the Shia is so high. Since the emergence of the savior and the endowing messenger without the provision of the necessary grounds and conditions is not achieved, therefore, the education of awaited generation is necessary. In this regard, using the force and the influence of education on the training of human beings is a fundamental consideration. This study was designed with the aim of analyzing the expectations of the educational philosophy and the role of schools in educating the expected generation using a descriptive-analytical method and documentary resources. In this paper, along with the conceptualization of expectation and the expectation philosophy it has been attempted to extract all the statements related to the generation of the awaited generation and Mahdavi. The results showed that although the statements of this document are strong from theoretical perspective, but little success has been achieved in the field of action. Therefore, in this study, based on documentary studies, a conceptual framework of a curriculum was presented for the implementation of the Mahdavi generation education ideals in schools. At the end of the study, there are also suggestive and applied suggestions for further attention to this important topic in the field of thought and practice