چکیده فارسی: این پژوهش با هدف طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی مهارتآموزی در مدارس متوسطه کشور با استفاده از رویکرد پارادایمی اشتراوس و کوربین (1393) برای نظریه دادهبنیاد و به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه صاحبنظران، کارشناسان و مدیرانی بود که در یکی از عرصههای مهارتآموزی رسمی (آموزشوپرورش) و غیررسمی (سازمان فنی و حرفهای کشور) تجربه و حضور داشتند. باتوجهبه رویکرد پژوهش، تمرکز اصلی بر خبرگان آشنا با مسائل مهارتآموزی در مدارس متوسطه کشور بود که درنهایت 17 نفر از ایشان بهصورت هدفمند و براساس راهبرد گلوله برفی برای انجام مصاحبههای عمیق بدون ساختار انتخاب شدند. تحلیل دادهها بهطور همزمان با استفاده از روش کدگذاری باز، انتخابی و نظری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد: "مهارتها و شایستگیهای پایه و غیرفنی دانشآموزان، مهارتهای فنی و شغلی دانشآموزان، تربیت حرفهای میتنیبر مهارت و شایستگی، تقویت ارزشهای اسلامی و ایرانی کار، انعطافپذیری در برابر تغییر و تخصصگرایی در آموزشوپرورش" بهعنوان کانونی یا مقوله محوری مطرح شدهاند. "مقولههای کیفیت آموزش و تدریس و یادگیری، توجه به شایستهسالاری و شایستهگزینی، رویکرد و راهبرد در مهارتآموزی، وجود معلمان ماهر و کارآمد، تخصصگرایی، آیندهپژوهی و آیندهنگری و کیفیت آموزش و تدریس" بهعنوان عللی تلقی میشوند که نقش فعال در مهارتآموزی داشته و تا این عوامل مهیا نشوند، مهارتآموزی شکل نمیگیرد. مهمترین راهبردهای اتخاذشده در این پژوهش عبارتند از: "فرهنگسازی، تحول در برنامه درسی، تحول در محیطهای یادگیری، تحول در روشهای سنجش و ارزشیابی، تحول در کتابها و محتوای درسی، بهداشت و ایمنی کار، زیرساختها و تجهیزات، همکاری و ارتباطات بینالمللی آموزشی و پژوهشی، نیازسنجی و تأمین منابع مالی". شرایط بستر در پژوهش کنونی مقولههای"توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی، ساختار سازمانی، انگیزه حمایت از تغییر و مدیریت عملکرد تغییرمدار" هستند. مقولههای "محدودیتها و مشکلات قانونی، عدم باور و تعهد به مهارتآموزی و مشکلات آموزشهای مهارتآموزی" بهعنوان شرایط مداخلهگر الگوی پارادایمی مورد توجه قرار گرفتهاند. پیامد پژوهش حاضر پیشرفت و اشتغالزایی است.
Designing a Model for the Islamic-Iranian Skill Acquisition in the Secondary Schools of the Country
English Abstract: This research is intended to design a model for the Islamic-Iranian skill acquisition in the secondary schools of the country. The research employs Strauss and Corbin (1997) paradigmatic approach using grounded theory through qualitative method. The statistical population of this study includes all scholars, experts and managers having experience in one of the fields of formal (education) or informal (technical and professional organizations) skill learning. Considering research approaches, the main focus was on experts familiar with the issues relating to teaching skills in high schools, which ended in 17 purposefully selected experts based on snowball strategy for conducting unstructured deep interviews. Data analysis was conducted simultaneously through the use of open, selective, and theoretical coding. The results indicated that “the students’ basic and non-technical skills and competencies, as well as their technical and occupational skills, professional training based on skills and competency, promoting Islamic and Iranian values of the job, flexibility against changes, and specialism of education," are all focal points or core aspects. Components of the quality of teaching and learning include considering meritocracy and selection of the talented, having special approach and strategy for teaching skills, presence of skilled and efficient teachers, specialization, futurism and future studies, and the quality of teaching and learning, which are considered as causal factors that play active roles in teaching and learning. If these components are not provided, training will not take shape. The most important strategies selected for this research contain cultural orientation, transformation of curriculum, transformation of learning environments, evolution of measurement and evaluation methods, evolution in textbooks and content of the materials, hygiene and safety of practice, infrastructures and equipment, international cooperation of education and research, needs analysis, and funding. The context of the current research requires the following categories: attention to culture and social situations, organizational structure, motivation to support changes, and change in performance management. The categories of legal constraints and challenges, lack of loyalty and commitment to learning skills, and the problems of teaching skills, are considered as paradigmatic interventional conditions. This research can bring about progress and employment.