نویسندگان:
نادر شهامت1 .1استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
چکیده فارسی: هدف از این نوشتار، تبیین بنیانها و روشهای تربیت انسان مؤدب ازمنظر فلسفه تعلیموتربیت اسلامی است. این تحقیق، ازلحاظ رویکرد تحقیق درزمره تحقیقات کیفی و قیاسی و ازلحاظ روش، تحلیلی ـ استنباطی و ازلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و فیش برداری است. خلاصه یافتههای تحقیق چنین است: تربیت انسان مؤدب شاملِ بنیانهای انسانشناختی (ادبشناسی و ادبدوستی ذاتی)، روشهای تربیت انسان مؤدب شاملِ آگاهیبخشی نسبت به کردارهای مؤدبانه و غیرمؤدبانه، معرفی الگوی نیکو، معاشرت با انسانهای مؤدب و پرهیز از معاشرت با انسانهای بیادب، موعظه حسنه، تمرین و تکرار، مبارزه با هوای نفس، استغفار، تشویق و تنبیه، و درخواست مؤدبانه از خدای متعال است.
The Principles and Methods of Training Courteous People From the Perspective of the Islamic Educational
English Abstract: This research is intended to explain the foundations and methods of training courteous people from the viewpoint of the philosophy of Islamic Education. This is a qualitative inferential research which follows an analytical inferential method and employs library technique and notetaking for data collection. The findings of the research concisely indicated that the foundations of training courteous people is based on anthropological foundations (intrinsic knowledge and love of courteousness). Courteous human education methods include providing knowledge of courteous and unrespectable deeds, presentation of proper models, association with courteous people and avoidance from unrespectable people, giving pleasant advice, practice and repetition, fighting with passion, retraction, encouragement and punishment, and asking Almighty God for help politely.