چکیده فارسی: مسئولیتپذیری از آموزههای مهم ادیان الهی بهویژه دین اسلام است. دامنه مسئولیتپذیری در اسلام حوزه وسیعی را شامل میشود. یک انسان مسلمان، در قبال خدا، خود، جامعه و محیطزیست مسئول معرفی شده است. برهمیناساس، این پژوهش به بررسی حیطهها، اصول و روشهای ترویج مسئولیتپذیری در آموزههای اسلامی اختصاص یافته است. برای این کار، ابتدا مسئولیتپذیری بهعنوان یک هدف میانی به چهار قلمرو: مسئولیتپذیری در برابر خداوند، خود، جامعه و محیطزیست بخش گردید و به کمک الگوی فرانکنا- روش قیاسی - اصول و روشهای تربیتی برای هر قلمرو استنتاج شده است. در این تحقیق از روش تحلیلی و استنتاجی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل منابع دستاول چون قرآن و کتب احادیث بوده است و به فراخور نیاز از منابع دست دوم نیز استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تحقق مسئولیتپذیری در شاگردان، نیازمند وضع اصول و روشهای متناسب با آنهاست. در این تحقیق متاسب با 4 حیطه مسئولیتپذیری 10 اصل و متناظر با آن 10روشتربیتی، پیشنهاد شده است.
Educational Principles and Methods of Accountability in Islamic Teachings
English Abstract: Accountability is an important instructions of divine religions, specifically of Islam. In Islam, the scope of responsiveness covers a broad area. A Muslim person is responsible for God, himself, society and the environment. Hence, this research is devoted to the fields, principles and methods of promoting accountability in Islamic teachings. Therefore, accountability was first classified into four intermediate goals containing responsibility before God, oneself, society and the environment. Then, using Frankena's model, i.e. the analogical method, the researchers deductively identified the principles and methods of education for each realm. This research follows an analytical and inferential method. The statistical population of the research includes firsthand sources of knowledge, such as the Holy Qur'an and Hadiths. Secondhand sources are also referred to when necessary. Findings of the research indicate that actualization of accountability in students requires the establishment of principles and methods appropriate for them. This research resulted in ten principles as well as ten corresponding methods based on the four fields of accountability.