نویسندگان:
علی شمس الدینی1 .1استادیار، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آزاداندیشی دینی بر تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام گرفته است. این پژوهش، یک مطالعه تجربی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه موردمطالعه، کل دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد کرمانشاه به تعداد 54 نفر در سال 1395 هستند. شرکتکنندگان با استفاده از روش تصادفی ساده به دو گروه 27 نفره تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی از فرم ب، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا بود که روایی پرسشنامههای مذکور توسط استاد راهنما و چند تن از کارشناسان تأیید شد و پایایی پرسشنامه مذکور نیز براساس فرمول 20 کودر ریچاردسون 71/0 ـ 69/0 محاسبه شده است. برای تمام دانشجویان در هر دو گروه، درباره روش انجام مطالعه، توضیحات لازم داده شد و همه آنها پرسشنامهای را بهصورت پیشآزمون تکمیل کردند. یافتههای پژوهش، نشان داد که بین عملکرد فراگیران آموزشدیده براساس آموزش آزاداندیشی دینی و طرح رایج، تفاوت معنیداری وجود دارد و فراگیرانی که با استفاده از این روش آموزش دیدهاند، نسبت به فراگیرانی که از طرح رایج آموزش دیدهاند، موفقتر عمل کردند. نتایج حاصل از پژوهش، تأثیرپذیری تمام مؤلفههای موردبررسی تفکر انتقادی را از درس مذکور، مورد تأیید قرار داد.
The Effect of Religious Free Thinking on Critical Thinking of the Students of Islamic Azad University of Kermanshah
English Abstract: This study is aimed at investigating the effect of religious free thinking on critical thinking of the students of the Islamic Azad University of Kermanshah. It is an experimental pretest-posttest study. The population under study contains the total community of undergraduate students in educational management at Islamic Azad University of Kermanshah numbering 54 people in 1395. Participants were divided into two groups of 27 individuals by simple random sampling. Critical Thinking Skills Questionnaire form California Critical Thinking Skills Test B, was used for data collection. The validity of the questionnaire was verified by a supervisor and several experts. The reliability of the questionnaire turned out to be as much as 0.61 - 0.76 based on Kuder and Richardson 20 formula. All participants were provided with explanations about the method of study, and they completed the questionnaire as a pretest. The research findings indicated that there was a significant difference between trained learners' performance based on religious free thinking education and the current program. Pupils who were trained through this method, were more successful than those who were trained through the current plan. The results confirmed that all the investigated components of critical thinking were influenced by this type of teaching.