نویسندگان:
فاطمه حسینی1 .1کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: روش شناخت حقیقت، بهعنوان یکی از شاخههای مهم فلسفه میتواند دیدگاههای متنوع و گوناگونی را در برابر طراحان برنامه درسی قرار دهد. این پژوهش که با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی لورنس باردن انجام شده، بر هدف بررسی روش شناخت حقیقت از دیدگاه ملاصدرا و تبیین دلالتهای آن برای برنامه درسی مبتنی است. طبق نتایج بهدستآمده، در حوزه طبیعت و ماهیت شناخت، ملاصدرا علم را به حضوری و حصولی تقسیم میکند. در حوزه قلمرو شناخت، باتوجهبه انواع عوالم، از سه و بهتعبیری، چهار نوع ادراک سخن میگوید. روش شناخت را نیز از دو جنبه سلبی و ایجابی، مورد مطالعه قرار داده است. منابع و ابزار شناخت را همراهی عقل با شهود حسی و شهود وحیانی قلمداد میکند. همچنین طراحی برنامه درسی براساس دیدگاه ملاصدرا مبتنیبر مهمترین عناصر برنامه درسی که عبارتند از: هدف (کسب معرفت حصولی بهمنظور تحقق معرفت حضوری)؛ اصول حاکم بر محتوای برنامه درسی (گزینش محتوا براساس سلسلهمراتب دانش از امور محسوس به سمت امور عقلی ـ شهودی)؛ و اصول حاکم بر روشهای آموزش و یادگیری (روش برهانی ـ شهودی و رویکرد متعالیه میانرشتهای)، حاصل این پژوهش بود.
A Methodological Investigation from the Point of View of Sadr-ul-Mutaallehin and Its Implications for Curriculum Designing
English Abstract: As an important branch of philosophy, the methodology of recognizing the truth can provide curriculum designers with several diverse approaches. Based on the qualitative research method following Lawrence Burdon’s content analysis, this research focuses on studying the methodology of recognizing the truth from the viewpoint of Mulla Sadra and explaining its implications for the curriculum designing. According to the findings, Mulla Sadra divides knowledge into two intuitive and acquired types regarding its nature. According to the types of domains, he speaks of three or four types of perceptions. He studies the methodology of cognition by considering both rejection and confirmation. The sources and means of cognition are accompanied by reasoning with sensual intuition and revelation intuition according to him. According to Mulla Sadra, curriculum designing is based on the most important components of the curriculum, namely: the goal (perception of intuitional knowledge for the realization of acquired knowledge), the principles controling the content of the curriculum (the selection of material on the basis of hierarchy of knowledge from sensual affairs to rational-intuitive issues); and the principles governing teaching and learning methods (rational-intuitional method and interdisciplinary transcendental approach).