چکیده فارسی: یکی از راههای اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه، آموزش اقتصاد مقاومتی است و آموزش اقتصاد مقاومتی میتواند درزمره آموزشهای ضروری نظام آموزش رسمی و عمومی قرار گیرد. ازاینرو، پژوهش حاضر درپی شناسایی اهداف (شایستگیها) یادگیری آموزش اقتصاد مقاومتی متناسب با نظام آموزش رسمی و عمومی ایران بوده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است که برای انجام آن از روشهای مطالعه کتابخانهای، تحلیل محتوا، پیمایشی و جستار نظرورزانه استفاده شده است. جامعه پژوهشی شامل دو جامعه منابع مطالعاتی و صاحبنظران اقتصاد و برنامهریزی درسی بوده که نمونه موردنظر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده نیز با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. یافتههای پژوهش شامل 13 هدف کلی یا شایستگی یادگیری است که ازمنظر منابع مطالعاتی و دیدگاه صاحبنظران در نظام آموزش رسمی و عمومی قابل پیگیری هستند تا محتوا و فرصتهای یادگیری مناسبی برای آنها پیشبینی شود.
Identification of goals (competencies) Learning to teach the resilient economy to the official education system of Iran
English Abstract: One of the ways to popularize the resistive economy culture in the society is to teach it. Teaching resistive economy can be added as a special course to formal and general education. Hence, the present study aims at identifying the goals (competencies) of learning to teach the resistive economy fitting the Iranian official and public education system. This is an applied research conducted through library studies, content analysis, survey and speculative essays. Research population includes two groups of research sources as well as experts from whom a sample was selected through purposive sampling method. Qualitative content analysis method was used for data analysis. The findings of the study contained 13 general goals or competencies of learning, which can be considered, according to the sources and the experts in the formal and general education system to provide the proper content and learning opportunities for the learners.