نویسندگان:
محمد اکبری ریابی1 .1مربی و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفههای تربیت سیاسی شامل: آگاهی، خودشناسی، استقلال، آزادی و عدالت در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95 ـ 94 صورت گرفته است. روش پژوهش مورداستناد، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. واحد تحلیل، نوشتهها، تصاویر و تمرینهای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است که درمجموع، 402 صفحه را دربر گرفته است. جامعه و نمونه آماری پژوهش، کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بوده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان میدهد که مؤلفه خودشناسی 96 مرتبه، مؤلفه آگاهی 91 مرتبه، مؤلفه استقلال 83 مرتبه، مؤلفه عدالت 35 مرتبه و مؤلفه آزادی 21 مرتبه، مورد توجه قرار گرفته است. همانطورکه مشخص است به مؤلفه خودشناسی بیش از سایر مؤلفهها توجه شده است و کمترین میزان توجه و اهمیت، مربوط به مؤلفه آزادی بوده است.
An Investigation of the Components of Political Education in Social Studies Textbooks at Elementary Level
English Abstract: This research is aimed at investigating the degree of attention towards the components of political education including: awareness, self-knowledge, independence, freedom, and justice in social studies textbooks at elementary level in the academic year of 2015-2016. This is a descriptive research which follows content analysis method. The unit of analysis includes writings, illustrations, and exercises of social studies textbooks of elementary level, which covered 402 pages totally. The community and the statistical sample of the research were social textbooks of elementary school social studies. The results of data analysis revealed that the related component under study were considered in the following rate: self-knowledge, 96 times; awareness, 91 times; independence, 83 times; justice, 35 times; and freedom, 21 times. As illustrated, the component of self-knowledge stands higher than other components, and the least attention is devoted to the component of freedom.