چکیده فارسی: این پژوهش به منظور بررسی قابلیت اجرایی برنامه درسی معنوی در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. بدین منظور، چهار متغیر دانش، نگرش، مهارت و امکانات در دو گروه مدیران و استادان مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. پژوهش کاربردی، و از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. به تناسب پاسخ به سؤالات تحقیق از روش کمّی استفاده شده است. حجم جامعه شامل تمام مدیران و استادان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1396 ـ 1395 بوده است. که در این بین 30 نفر از مدیران و 60 نفر از استادان بهصورت هدفمند بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای، فریدمن و خیدو برای بررسیهای استنباطی استفاده گردید. نتیجه کلی پژوهش حاکی است که گروههای مخاطب دارای دانش، نگرش و مهارت کافی در زمینه اجرای برنامهریزی درسی معنوی هستند ولی امکانات دانشگاه فرهنگیان برای اجرای برنامهریزی درسی معنوی در حد مطلوبی نیست.
S
English Abstract: S