نویسندگان:
فریبا اسماعیلی قاضی ولوئی1 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلی.اردبیل. ایران.
چکیده فارسی: این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی مفهوم هنراسلامی، مبانی نظری و اصول تربیتی هنر اسلامی میپردازد و در نهایت با توجه به مبانی تربیتی و دینی الگوی برنامه درسی برای نهادینهسازی رویکرد اسلامی به هنر در آموزش عالی ارائه شده است. نتایج نشان میدهد که هنر محصول تقابل انسان با هستی است. در این میان، هنر اسلامی واجد ویژگی منحصر به فردی است که آن ویژگی حکمتآمیزی آن است. مبناهای نظری هنر اسلامی عبارت است از: انسانشناسی، جامعهشناسی، دینشناسی، معرفتشناسی و روششناسی و مهمترین مبناهای تربیتی هنر اسلامی عبارت است از: خداجویی، عقلانیت، کرامت، هدایتپذیری و مهمترین اصول تربیتی هنر اسلامی شامل اخلاص، کلگرایی، عدالتجویی، حقگرایی، عزت، معنویتگرایی، میزانگرایی و مخالفت با لذتهای نامشروع است. در نهایت نیز عنصرهای هدف، محتوا، روشهای تربیتی، محیط آموزشی و ارزشیابی برنامه درسی هنری با رویکرد اسلامی با محوریت روش، موضوع و مخاطب مبتنی بر مبانی و اصول تربیتی و نظری هنر اسلامی به منظور تحقق هدفهای آرمانی در زمینه دانش، بینش، نگرش، ارزش و توانش تدوین شده است.
s
English Abstract: s