نویسندگان:
سیده صدیقه شجاعی1 .1کارشناسی ارشد دانش آموخته گروه آموزشی روان شناسی، واحدارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
چکیده فارسی: در این پژوهش سعی شده است با نگاه سیستمی و کلنگر، عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت و نقش و ارتباط عوامل محیطی و نهادهای اجتماعی بهعنوان یکی از اثرگذارترین عوامل در تربیت افراد هفت تا چهارده سال بهعنوان سامانه باز و خرده سیستمی از سامانه بزرگتری به نام تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گیرد که خود دارای زیر سامانههایی در پرورش استعدادهای آنان است. عوامل محیطی استخراجشده شامل خانواده، مدرسه، مسجد، دوستان و رسانه است. رویکرد پژوهش کیفی، راهبرد پژوهش توصیفی تحلیلی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس روش-شناسی الگوسازی ساختاری ـ تفسیری است. در یافتههای پژوهش بر اساس الگو، رسانه و دوستان بهعنوان عوامل سطح اول و خانواده، مدرسه و مسجد بهعنوان عوامل سطح دوم تعیین شد که حاکی از اثرگذاری شدید رسانه در عصر حاضر بهعنوان یکی از عوامل محیطی مؤثر بر تعلیم و تربیت است.
s
English Abstract: s