چکیده فارسی: هدف پژوهش، جستجو دربارۀ یک اصل تربیتی قرآنی تحت عنوان "گذر از ظاهر به باطن" است، که در سه محور چیستی این اصل، نقش و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی و تأثیرش بر شکلگیری تمدن نوین اسلامی تکمیل میشود. در این پژوهش، که از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده، یافتهها حاکی است که اولا، این اصل، تربیتی و قرآنی است که با توجه به آموزههای قرآنی مبنی بر ظاهر و باطن داشتن عالم، روشهایی از جمله روش تجربی، عقلانی و شهودی برای دستیابی به باطن راهگشاست. ثانیا در سه حوزه آموزش و پرورش، خانواده و رسانه، که از عناصر مهم سبک زندگی است به ترتیب، توجه به آموزش معنا گرا در عین توجه به آموزش واقعگرا با ابزار و روشهای متناسب برای عبور از واقع به معنا، تربیت عقلانی و بصیرت آفرین، تولید برنامه-های عمقدار و تعقلی به جای برنامههای مروج نیازهای سطحی و ظاهری در رسانه استنتاج می-شود. ثالثاً در شکلگیری تمدن نوین اسلامی انتخاب این اصل به عنوان اصل معرفتشناختی استعلایی، که به حقیقت عالم رهنمون میشود در مقابل معرفتهای برخاسته از اومانیسم و ماده-گرایی دنیای غرب، که باعث توقف انسان در سطح پدیدهها میگردد، ضرورت مییابد.