چکیده فارسی: هدف نوشتار حاضر، بررسی تجارب معلمان دوره ابتدایی شهرستان مهاباد در باب تربیت دینی و عناصر آن است. برای نیل به این هدف، از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه پژوهش، همه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان مهاباد و روش انتخاب مشارکتکنندگان، هدفمند میباشد. تعداد افراد مصاحبهشونده 30 نفر و ابزار آن، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش تحلیل تفسیری مبتنی بر الگوی اسمیت، فلور و لارکین استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که در مورد اهداف تربیت دینی، مضامین فراگیر شناخت خدا بهعنوان یکی از اصول دین، شناخت معاد بهعنوان یکی از اصول دین، شناخت نبوت بهعنوان یکی از اصول دین، شناخت و درک کلام خداوند، شناخت اخلاق دینی و راههای عمل به آن و شناخت فروع دین، در باب محتوای تربیت دینی دو مضمون فراگیر عدم رعایت اصول حاکم بر انتخاب محتوا و عدم رعایت اصول حاکم بر سازماندهی محتوا، در مورد روش تربیت دینی مضامین فراگیر تأکید بر روش فعال تدریس در آموزش مفاهیم دینی، تأکید بر روشهای نوین تدریس در آموزش مفاهیم دینی، توجه به آموزش عینی مفاهیم دینی و استفاده از تکنولوژیهای نوین در آموزش مفاهیم دینی، در مورد فعالیتهای یادگیری تربیت دینی مضامین فراگیر تأکید بر روشهای تعاملی و مشارکتی در فعالیتهای یادگیری مربوط به مفاهیم دینی، توجه به اصل فعالیت دانشآموز در فعالیتهای یادگیری، تأکید بر فناوری آموزشی در انجام فعالیتهای یادگیری و حمایت از جستجوی در منابع اطلاعاتی فرادرسی برای انجام فعالیتهای یادگیری و در باب شیوههای ارزشیابی تربیت دینی مضامین فراگیر سنجش مشاهدهای، ارزشیابی توصیفی، آزمونهای عملکردی و آزمونهای پیشرفت تحصیلی کتبی شناسایی شدهاند.
The Investigation of Teachers’ Lived Experiences in Primary Schools in Mahabad City about Religious Education and its Components
English Abstract: The purpose of this article is to examine the experiences of elementary school teachers in Mahabad city regarding religious education and its elements. To achieve this goal, the phenomenological method has been used. The research community is all primary school teachers in Mahabad city and the method of selecting participants is purposeful. The number of interviewees is 30 and its tool is a semi-structured interview. To analyze the data, an interpretative analysis method based on Smith, Flowers, & Larkin's model has been used. The findings indicate that regarding the goals of religious education, the overarching themes are knowing God as one of the principles of religion, recognizing resurrection as one of the principles of religion, recognizing prophethood as one of the principles of religion, knowing and understanding God’s Words, knowing religious ethics and the ways of practicing it and knowing the branches of religion.. Regarding the content of religious education, two overarching themes are non-observance of the principles governing the selection of content and non-observance of the principles governing the organization of content. Regarding the religious education method, the overarching themes are emphasis on the active teaching method in teaching religious concepts, emphasis on new teaching methods in teaching religious concepts, paying attention to objective teaching of religious concepts, and the use of new technologies in teaching religious concepts. Regarding the evaluation methods of religious education, the themes are observational assessment themes, descriptive evaluation, performance tests and written academic progress tests. And regarding learning religious education activities, overarching themes are emphasis on interactive and participatory methods in learning activities related to religious concepts, paying attention to the principle of student activity in learning activities, emphasis on educational technology in carrying out learning activities.