نویسندگان:
میترا مصلحی جویباری1 .1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گروه روانشناسی، رودهن، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عناصر و مؤلفههای برنامه درسى دین و زندگى مبتنى بر دیدگاه ماوراى فردى در دوره متوسطه دوم بود. روش این پژوهش از نظر هدف، توسعهای−کاربردی و از نظر نوع روش، تحلیل محتوى مبتنى بر کدگذارى سـه مرحلهاى (باز، محورى و گزینشى) بود. حوزه مورد پژوهش شامل کلیه صاحبنظران و اساتید حوزه برنامهریزی درسی، علوم تربیتی و مدیریت آموزشی بود که با روش نمونهگیری هدفمند، اساتیدی که شرایط مورد نظر را داشتند مورد مصاحبه نیمه−ساختاریافته قرار گرفتند که با رسیدن به اشباع نظریِ یافتهها، تعداد نمونههای پژوهش به دوازده نفر رسید. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، از روشهای سه مرحلهایِ کدگذاریِ استفاده شد. براساس یافتههای به دست آمده، از کدبندی مصاحبهها، هیجده مقوله و پنج عنصر مشخص گردید که شامل: عنصر هدف با پنج مقوله، عنصر ارزشیابی با چهار مقوله و عنصرهای ویژگی یادگیرنده، محتوا و روش بهطور مشترک با سه مقوله بهعنوان عناصر و محتواهای مورد شناسایی برای برنامه درسى دین و زندگى مبتنى بر دیدگاه ماوراى فردى در دوره متوسطه دوم بودند. از عناصر و مؤلفههای شناسایی شده میتوان در طراحی الگوی مبتنی بر دیدگاه ماورای فردی در برنامه درسی دین و زندگی استفاده نمود.
Identifying the Elements and Components of the Curriculum of the Books Din va Zendegi (Religion and Life) Based on a Transpersonal View: A Qualitative Study
English Abstract: This study aims to identify the elements and components of the curriculum of the books Din va Zendegi (Religion and Life) in senior high schools based on a transpersonal view. The method of this study was developmental-applicative in terms of purpose, and in terms of the type of method, content analysis was based on three-stage coding (open, axial , and selective). The field of study included all the experts and teachers in curriculum planning, educational sciences, and educational management, and through the purposive sampling method, the teachers with the desired qualifications were interviewed in a semi-structured way until arriving at the theoretical saturation of the findings, the number of study samples reached 12 teachers. To analyze the data obtained from the interviews, three-step coding methods were used. According to the findings, 18 categories and 5 elements were identified from the coding of the interviews: the objective element with 5 categories, the evaluation element with 4 categories, the elements of learners’ characteristics, and content and method with 3 categories, which were identified as the elements and contents for the books Din va Zendegi (Religion and Life) in senior high schools based on a transpersonal view. The identified elements and components can be used in designing a model based on a transpersonal view in the curriculum of the books Din va Zendegi.