چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی داستان موسیg و خضرg مبتنی بر آموزش تفکر مراقبتی براساس آموزههای فلسفه برای کودکان است تا بتواند کاربرد داستانهای قرآنی را به منظور چگونگی آموزشِ تفکر از جنس مراقبتی بازگو نماید.روش پژوهش از نوع توصـیفی-تحلیلی است. نمونه موردی شامل آیات 60 تا 82 سوره کهف و تفاسیر مربوطه میباشد که فاکتورهای تفکر مراقبتی از جمله تفکر ارزشگذاری، عاطفی، فعال، هنجاری و همدلانه را در خود دارد. یافتههای تحقیق، داستان فوق که خود حاوی سه داستان پندآموز و تفکر برانگیز از نوع استاد-شاگردیست را در زمره داستانهایی با قابلیت حضور فاکتورهای تفکر مراقبتی و آموزش از طریق آن برشمرده است. همچنین دارا بودن ویژگیهای پرسش و پاسخ در متن داستان و چالشهای موجود در مسیر تجربه اندوزی، یادگیری و رشدِ تکاملیِ شخصیتِ حضرت موسیg در پایان داستان را برای آموزش کودکان مناسب میداند. به نظر میرسد بررسی چنین داستانهایی از جنس دیالوگهای احساسی و عقلانی که ارکان تشکیلدهنده تفکر مراقبتی از منظر فلسفه برای کودکان را در خود دارد، برای رشد و تکاملِ پرورش این جنس از تفکر در کودکان سودمند باشد. در نتیجهگیری حاصله از یافتهها، به دو معنا از تفکر مراقبتی میرسیم، نخست اینکه متوجه آنچه میاندیشیم باشیم و دیگر آنکه متوجه نحوه اندیشیدنمان باشیم.
Some Points from the Quranic Story of Moses and Khezr Regarding Teaching Caring Thinking Based on the Doctrines of Philosophy for Children
English Abstract: The purpose of this study is to achieve a new reading of thinking with a caring approachby referring to the story of Moses (PBUH) and Khezr (PBUH) in the Qur'an in order to teach meditative thinking based on the five elements of this thinking. These are as follows: value thinking, emotional thinking, active thinking, normative thinking and empathetic thinking based on the teachings of philosophy for children. Regarding the findings of this study, by citing verses 60 to 82 of Surah Al-Kahf and using descriptive method and qualitative content analysis with interpretive approach, the above story, which itself contains three instructive and thought-provoking stories of the teacher-student type and also has the characteristics of questions and answers in the text of the story and the challenges in the path of gaining experience, learning and evolutionary development of the character of Prophet Moses (PBUH) at the end of the story, can be listed among the stories with the presence of caring thinking factors and teaching through them. It seems that the study of such stories of emotional and intellectual dialogues, which are the components of caring thinking from the perspective of philosophy for children, plays an important role in the growth and development of this kind of thinking in children. In the conclusion part, we come to two senses of caring thinking: first to understand what we think and second how we think.