چکیده فارسی:
هدف پژوهش حاضر بیان روشهای تربیت اخلاقی عرفانی در ساحت تربیت توحیدمدار با تکیه بر دعای عرفه، با استفاده از روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. سؤال پژوهش این است که روشهای تربیت اخلاقی عرفانی در کلام و بیان حضرت امام حسینj در دعای عرفه چیست؟
یافتههای پژوهش نشان میدهد: 1. دعای عرفه از آغاز تا انجام بر مدار توحید ایراد شده و با وجود مضامین متکثر و متعدد یک متن جامع و به هم پیوسته در موضوع توحید و مشحون از دلالتهای تربیتی است؛ 2. در منشور تربیتی دعای عرفه، روشهای ویژهای برای پرورش دادن و ربّانی شدن انسان مورد تأکید قرار گرفته، و در ساحت تربیت اخلاقی عرفانی مشتمل بر روشهای تربیتی در خور توجه است؛ 3. روشهای تربیت اخلاقی عرفانی دعای عرفه در دو زمینه خودتربیتی و دیگرتربیتی است. در این مقاله روشهایی که در هر دو زمینه کاربرد دارد مورد بررسی قرار گرفته است؛ 4. در این مقاله روش یادآوری نعمتهای خداوند، روش تربیتی تضرع، روش تربیتی ایجاد امید، روش مثبتاندیشی، روش آخرتگرایی، روش التزام به اخلاق و روش محبت مورد بررسی قرار گرفته است.
The Educational Denotations of ʿArafa Prayer in the Sphere of Monotheistic Education with an Emphasis on the Methods of Moral-Mystical Education
English Abstract: The present study aims at explaining the methods of moral-mystical education in the sphere of monotheistic education with an emphasis on ʿArafa prayer, using a descriptive-analytical research method. The research question is as follows: "what are the methods of moral-mystical education in Imam Hussein's sayings in ʿArafa prayer?" The findings of the study show that: (1) ʿArafa prayer is based on monotheism from the beginning to the end, and it is – despite its plural themes – a comprehensive and continuous text as regards monotheism, and is full of educational denotations. (2) In the educational charter of ʿArafa prayer, special methods have been emphasized for nurturing a divine human being, and it contains considerable educational methods in the sphere of moral-mystical education. (3) The moral-mystical methods in ʿArafa prayer are in two spheres of self-education and educating others. Both methods have been investigated in this article. (4) In this article, the method of 'recalling God's blessings', 'the educational method of supplication', 'the educational method of creating hope', 'the method of positive-thinking', 'the method of leaning towards hereafter', 'the method of commitment to morality' and 'the method of affection' have been investigated.