چکیده فارسی: این پژوهش با هدف ارزیابی میزان موفقیت اجرای طرح آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) در مدارس ابتدایی شهر نهاوند از دیدگاه مجریان آن به انجام رسید. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مجریان (مدیران و آموزگاران) طرح بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1400−1399، 223 نفر بودند. بهدلیل کوچک بودن حجم جامعه برای نمونهگیری از شیوه تمامشماری استفاده شد؛ بر این اساس دیدگاه کل مجریان از طریق یک پرسشنامه محقق− ساخته مورد آزمون قرار گرفت، اما از این میان فقط تعداد 149 پرسشنامه از سوی مجریان تکمیل و بازگردانده شد و به همین دلیل تحلیل نهایی بر روی دادههای حاصل از این تعداد نمونه، صورت گرفت. پرسشنامه مورد استفاده براساس 6 مؤلفه اساسی طرح که در متون مربوطه مورد تأکید قرار گرفته بود، ساخته شد. این مؤلفهها شامل: «متناسب بودن محتوای مورد استفاده در طرح»، «متناسب بودن شیوههای اجرایی طرح»، «متناسب بودن شیوههای ارزیابی از طرح»، «متناسب بودن شیوههای پشتیبانی اداری و مدیریتی از طرح»، «اثربخشی طرح در ایجاد آداب و مهارتهای زندگی اسلامی در دانشآموزان» و «هماهنگ بودن برنامههای طرح با نیازها و هدفهای آموزگاران»، میشدند. پرسشنامه یاد شده براساس مقیاس لیکرت ساخته شد و برای اطمینان از روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری استفاده گردید؛ برای تعیین میزان پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد؛ بر این اساس، مقدار ضریب محاسبه شده با آزمون آلفای کرونباخ برای کل گویهها: 91/0 بود. نتایج نشان داد که از دیدگاه مجریان، این طرح موفقیتآمیز بوده است، اما نتایج تحلیل تک تک مؤلفهها نشان داد که از دیدگاه مجریان، این طرح در زمینه مؤلفه سوم (متناسب بودن شیوههای ارزیابی از طرح) موفقیت نداشته است.
Evaluating the Success in the Plan of the Implementation of the Islamic Rites and Life Skills Training Plan
English Abstract: The aim of this study was to evaluate the success of the implementation of the Islamic rites and life skills training plan. The research method was survey. The statistical population included all the implementers (principals and teachers) of the plan, the total number of whom was 223 in the academic year 2020-2021. Due to the small size of the population, the census method was used; accordingly, the views of all participants were tested through a researcher-made questionnaire, but only 149 questionnaires were completed and returned by the presenters, and therefore the final analysis was performed only on this number of samples. The questionnaire used in this project was based on 6 basic components of the plan. These components include: " appropriateness of the content used in the project", " appropriateness of project implementation methods", " appropriateness of project evaluation methods", " appropriateness of administrative and managerial support methods", "Effectiveness of the project in creating Islamic life rites and skills, and "coordination of project programs with the needs and goals of teachers." The questionnaire was based on the Likert scale, and content and face validity were used to ensure its validity; Cronbach’s alpha test was used to determine its reliability; Based on this, the value of reliability coefficient for all items: 0.91 was obtained. The results showed that from the implementers’ point of view, this plan was successful, but the results of component analysis showed that this plan was not successful in the third component (the appropriateness of the evaluation methods of the project).