چکیده فارسی: دانشگاه نهادی است که به نهادینهسازی فرهنگ حجاب کمک میکند؛ ازاینرو در این پژوهش راهبردهای مؤثر بر گسترش پوشش اسلامی در محیط دانشگاهی شناسایی شدند. این تحقیق با استفاده از تحلیل SWOT انجام شد. بدین جهت 220 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند و طی پیمایشی پرسشنامهای، دادهها جمعآوری و به کمک نرمافزار SPSS و بر مبنای تکنیک SWOT تحلیل شدند. بر پایه نتایج تحقیق، مهمترین نقاط قوت و ضعف پیش روی گسترش پوشش اسلامی در دانشگاه، «ترویج فرهنگ پوشش اسلامی توسط نهادهای مختلف موجود در دانشگاه» و «عدم وجود برنامههای آموزشی در رابطه با پوشش اسلامی در دانشگاه» بود. همچنین، مهمترین فرصتهای دانشگاه عبارتاند از: «خانوادههایی که پوشش اسلامی را رعایت میکنند بر رعایت پوشش اسلامی فرزندان آنها در دانشگاه اثر دارد» و «آموزش الگوهای مناسب پوشش اسلامی و ملی در قالبهای جذاب و با کمک طراحان لباس از طریق رسانههای جمعی»؛ و مهمترین تهدیدهای موجود «وجود الگوها و مدلهای ماهوارهای مؤثر در انتخاب مدل پوشش و آرایش ظاهر» و «تصور از پوشش اسلامی بهعنوان مانعی برای فعالیتهای اجتماعی و اشتغال زنان» میباشد. بر اساس همین تحلیل، راهبردهای تهاجمی، رقابتی، محافظهکارانه و تدافعی ارایه شدند. از جمله این راهبردها میتوان به تدوین الگوهای پوششی برگرفته از محصولات به روز و منطبق با پوشش اسلامی در بازار، توسعه فرهنگ پوشش اسلامی از طریق حمایت از دانشجوبان طراح و دوزنده پوششهای اسلامی در خوابگاهها، تقویت الگوهای دانشجویی و یا پرسنلی در درون دانشگاه متناسب با پوشش اسلامی در دانشگاه ولو با تامین هزینه از طرف دانشگاه، و درخواست از خانوادهها برای نظارت بیشتر بر نوع پوشش و آرایش فرزندان خود اشاره کرد.
Identifying Strategies for Spreading Islamic Dress Code in University (case study: University of Agricultural Sciences and Natural Resources of Khuzestan)
English Abstract: The university is a social institution that can help institutionalizing the culture of hijab and Islamic dress code; therefore, through examining and analyzing the internal and external conditions of university environments, this paper tries to identify effective strategies that spread hijab and Islamic dress code in university environments. This research was conducted in University of Agricultural Sciences and Natural Resources of Khuzestan using SWOT analysis, i.e. after selection of 220 students as sample, data was collected through a questionnaire survey. Then it was analyzed using SPSS software based on SWOT method. According to the results of the research, the most important strength and weakness for spreading Islamic dress code in the university are and "lack of educational programs related to Islamic culture and dress code in the university,” respectively. They also considered “families who observe Islamic dress code, that affect their student children in observing Islamic culture and dress code in the university” and “teaching appropriate patterns and models of Islamic and national dresses in attractive and effective ways with the help of experts and dress designers through mass media” as the most important opportunities for the university in this field. And the most important threats from their viewpoint were “dress patterns and models advertised and shown in satellite channels that affects the clothing and make-up of women” and “misconception of Islamic dress code as a barrier to social activities and working of women.”