چکیده فارسی:
سبک اعتراض، یکی از دستورهای ادبی کلام و سبکهای گفتمانی قرآن است. هدف از پژوهش حاضر پاسخ به چرایی استفاده حداکثری از این سبک در قرآن کریم، به وسیله تفسیر تربیتی آن است. در این پژوهش با رویکرد همسوسازی با هدف کلی قرآن مبتنی بر تربیت، اغراض و کارکردهای جملات معترضه، به شکل بیسابقه و نوین ساماندهی شدهاند؛ تربیت و هدایت به دو بستر بینشی و گرایشی تقسیم شده و هریک از آنها در سه قالب ایجاد، تحکیم و رفع مانع دستهبندی گردیدهاند، آنگاه کوشش شده تا هر یک از اغراض، بر آیات متعدد تطبیق شده و نیز با یافتههای علوم تربیتی، مستندسازی شوند.
این پژوهش از نوع تحلیلی−استنباطی بوده و طی آن ضمن یافتن حدود بیست مورد از اغراض و کارکردهای تربیتی جملات معترضه قرآنی و بررسی آنها ثابت میشود که اطناب حاصل از سبک اعتراض کاملاً هدفمند و در راستای هدف تربیتی قرآن به کار رفته است، همچنین سبک اعتراض، یک روش عام تربیتی مستقل و کارآمد، شناخته میشود. یافتههای این تحقیق، میتواند الگوی تربیتی کمنظیری برای آموزش و پرورش رسمی و عمومی باشد.
The Educational Functions of the Holy Quran’s Parenthetical Verses and Extracting the General Educational Method of Parenthetical Style
English Abstract: The parenthetical style is one of the Quran’s literary and discourse styles. The purpose this study is to answer the question of why this style is widely used in the Holy Quran by using the educational interpretation of the Quran. In this study, in line with the Holy Quran’s general purpose which is education, the purposes and functions of the parenthetical sentences are unprecedentedly organized; education and guidance are divided into two categories of insight and orientation, and each has been categorized into three forms of creation, consolidation and removal of obstacles. Then, we have attempted to adjust each of the above purposes with multiple verses and document them with the findings of the educational sciences. This stidy is an analytical-inferential one in which, while finding about twenty cases of Quranic educational purposes and functions and examining them, it is proved that the verbosity of the Quran’s parenthetical style is purely purposeful and in line with the Quran’s educational purpose. Also, the parenthetical style is known as an independent and effective general education method. The findings of this study can be a unique educational model for formal and public education