چکیده فارسی: آموزههای اسلامی و تجارب بشری نشان میدهد این امکان وجود دارد که در زندگی هر انسانی، آسایش و رفاه مادی (رفاه عینی) حاصل شده، ولی به دلائلی احساس رضایتمندی از زندگی و شادکامی (رفاه ذهنی) حاصل نشود. پژوهش حاضر به دنبال تبیین این موضوع است که نهادینه کردن ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی مورد تأکید اسلام در کنار تربیت اقتصادی، ظرفیت این را دارد که علاوهبر تأمین رفاه عینی منجر به افزایش رفاه ذهنی شود. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی−پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و با روش نمونهگیری تصادفی از 451 دانشجو از جامعۀ دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، روابط بین ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی صبر، خلاقیت، اعتماد به نفس، عزت نفس و ریسکپذیری با رفاه ذهنی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد ارتباط مستقیم معنیدار، میان متغیرهای مذکور با رفاه ذهنی وجود دارد؛ همچنین بر مبنای تحلیل رگرسیونی، اعتماد به نفس، صبر و عزت نفس بهطور معناداری میتوانند رفاه ذهنی دانشجویان را افزایش دهند. نظام تعلیم و تربیت هر جامعهای به واسطۀ شناخت متغیرهای پیشبینیکننده معنادار در به وجود آمدن این حالت و با استفاده از ابزارهای خود، در جهت افزایش رضایتمندی از زندگی میتواند نقش خود را ایفا کند.
Predicting the Moral and Personality Traits Emphasized by Islam Based on the Subjective Well-being (SWB) of Students in Ferdowsi University of Mashhad and the Implications of its Economic Education
English Abstract: Islamic doctrines and human experiences show that material comfort and well-being (objective well-being) may be achieved in the life of every human being, but for some reason a sense of life satisfaction and happiness (subjective well-being) is not achieved. The present study seeks to explain that the institutionalization of personality and moral characteristics emphasized by Islam along with economic education has the capacity to increase the subjective well-being (SWB) in addition to providing objective well-being. In this study, by using descriptive-survey method along with a questionnaire and random sampling method in selecting 451 students from the student community of Ferdowsi University of Mashhad, the relationships of moral and personality traits of patience, creativity, self-confidence, self-esteem and risk-taking with subjective well-being (SWB) has been examined. The findings of this study show that there is a significant direct relationship between these variables and subjective well-being. Also, based on regression analysis, self-confidence, patience and self-esteem can significantly increase students' subjective well-being. The education system of any society can play its role in increasing life satisfaction by recognizing significant predictor variables in the creation of this state and using its tools.