نویسندگان:
حسین شعبانعلی فمی1 .1دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
چکیده فارسی:
هدف این تحقیق بررسی موضوع اشتغال اطفال از دیدگاه اسلام است. پرسش اساسی این است که آیا بر اساس دیدگاه اسلامی ، اشتغال اطفال، در سنین پایین و قبل از رشد کامل، میتواند در تربیت ایشان مؤثر باشد و در صورتی که پاسخ مثبت است، بایستهها و آثار آن کدام است؟
این نوشتار بر مبنای روش تحلیلی توصیفی و به شیوه پردازش و تحلیل داده های کتابخانهای انجام شده است.
این تحقیق نشان داد، از آنجا که ممکن است اشتغال، برای اطفال، مخاطرات جسمی و روحی متعددی را به دنبال داشته باشد باید اصل را بر ممنوعیت یا محدودیت آن دانست؛ اما از سوی دیگر، بخش مهمی از رشد فضایل اخلاقی، مهارتهای زندگی و اجتماعی و تا حدود زیادی اکتسابی، محصول تجربه و آموزش است، از اینرو، از دیدگاه اسلام اشتغال اطفال به شکل کنترل شده و محدود جایز است و به لحاظ تربیتی هم میتواند مفید واقع شود. اما باید اشتغال محدود اطفال با رعایت وضعیت سنّی، جسمی و روحی−روانی وی صورت گیرد و در این راستا، اصل اعتدال، اصل تسهیل، ضرری نبودن و رعایت مصلحت طفل از جمله شرایط اسلام در کانون تصمیم و اجرای تصمیمِ مربوط به اشتغال اطفال است.
The Necessities and Educational Effects of Child Employment from the Perspective of Islam
English Abstract: This study seeks to examine the child employment from the perspective of Islam. The main question is whether the child employment at a young age and before full development can be effective in their education or not, and if so, what are its necessities and effects? This study have been done through a descriptive analytical method and processing and the analysis of library data. The findings showed that, since employment might lead to numerous physical and mental risks for children, the principle should be based on its prohibition or restriction; on the other hand, an important part of the development of moral virtues, the life and social skills, and, to a large extent, the acquired skills is the result of experience and teaching; therefore, from the perspective of Islam, in a controlled and limited way, child employment is permissible and can also be educationally beneficial. However, in this limited child employment, we should take into account their age, physical, mental-psychological conditions. In this regard, the principle of moderation, the principle of facilitation, being non-harm, and the observance of the best interests of the child are the Islam’s conditions at the center of the decision-making and implementation of the decision related to child employment.