چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، ارائۀ مدل ساختاری اضطراب اجتماعی مبتنی بر طرحوارههای ناسازگار اولیه با میانجیگری عملکرد خانواده در میان دانش آموزان دورۀ متوسطه دوم شهرستان مریوان است. روش پژوهش، تحلیلی-تبیینی، مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. از جامعۀ آماری 4134 نفری دانشآموزان دوره متوسطه، 400 نفر (200 نفر پسر و 200 نفردختر) بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گزینش نمونهها به مدارس مریوان مراجعه شد و در میان دانشآموزان مشکوک به اضطراب اجتماعی (با تشخیص مشاور مدرسه و منطبق با علائم ذکر شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانپزشکی ویرایش پنجم) پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانر توزیع و تکمیل شد و با تشخیص این اختلال در دانشآموزان، بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده، نمونه تعیین شد. سپس دانشآموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی، پرسشنامههای طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (نسخه کوتاه) و عملکرد خانواده را تکمیل کردند. تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه به طور مستقیم 0/51) و با میانجیگری عملکرد خانواده به طور غیر مستقیم (0/32-) بر اضطراب اجتماعی تأثیر دارد. مدل ساختاری با دادههای پژوهش برازشی مناسب دارد و متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه توان پیش بینی 0/63 از تغییرات متغیر اضطراب اجتماعی را دارد. شناسایی نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه در افزایش اضطراب اجتماعی به طور مستقیم و با میانجیگری عملکرد خانواده به طور غیرمستقیم میتواند پیشنهادهای کاربردی مهمی برای اولیا و مربیان در آگاهی و پیشگیری از اختلال اضطراب اجتماعی دانشآموزان داشته باشد.
Presenting a Structural Model of Social Anxiety Based on Early Maladaptive Schemas Mediated by Family Functioning
English Abstract: This aim of this study was to present a structural model of social anxiety based on early maladaptive schemas mediated by family functioning among senior high school students in Marivan. The study had an explorative-descriptive design. The population of the study was comprised of all high school students in Marivan (4134 students) from among whom 400 cases (200 male and 200 female students) were selected and studied. To select the sample, the researcher gave Connor’s Social Phobia Index (SPI) to the students suspected of social anxiety disorder (diagnosed by schools’ consultants whose symptoms were consistent with those specified by DSM-V). The students suffering from SAD were identified and the sample was drawn based on simple random sampling method. The subjects completed Young Schema Questionnaire-Short Form and the McMaster Family Assessment Device. Data were analyzed using structural equation modeling. Data analysis demonstrated that early maladaptive schemas can directly affect social anxiety (0.51). In addition, early maladaptive schemas can indirectly affect social anxiety (-0.32) and family functioning mediates this association. The structural model fitted well with the research data and early maladaptive schemas could predict 0.63% of the changes in social anxiety. Identifying the direct role of early maladaptive schemas in increasing social anxiety with the indirect, mediating role of family functioning can prove helpful in preventing students' social anxiety disorder.
Keywords: social anxiety , early maladaptive schemas , family functioning .