چکیده فارسی: این پژوهش با هدف شناسایی پیامهای مرتبط با خویشتنداری جنسی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم بهمنظور تدوین محتوای مطلوب انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی−توصیفی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایههای اول، دوم و سوم متوسطه دوم حاضر در کلاسهای آموزشی تابستانه سال 1393−1394 شهرستان بهشهر بود. با روش نمونهگیری خوشهای136 نفر از دانشآموزان در این پژوهش شرکت داده شدند. روش این پژوهش برای پاسخگویی به سؤال پژوهش بهمنظور شناسایی پیامهای مؤثر بر خویشتنداری جنسی از نظر دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم، استفاده از پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل دادهها نیز از آمار در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (مقایسه میانگین با یک ادعا) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss16 استفاده شد. نتایج نشان داد پیامهای مستخرج از منابع تربیت جنسی، از نظر دختران بهطورکلی در سطح «نسبتاً مطلوب» و سطح «مطلوب» قرار گرفتند. دانشآموزان مؤلفههای «ترهیبی جسمی»، «ترغیبی معنوی»، «ترهیبی روانی»، «ترغیبی اجتماعی»، «بهشت»، «ترهیبی معنوی» و «ترغیبی جسمی» را جزء مؤلفههای «مطلوب» ارزیابی و مؤثرترین پیامها بر میزان خویشتنداری خود عنوان کردند. بنابراین، پیشنهاد میشود برنامهریزان تعلیم و تربیت به دستاوردهای این پژوهش در تدوین محتوا برای تربیت جنسی در دوره متوسطه توجه کنند.
Identification and Prioritization Messages Related to Sexual Restraint of Female High School Students to Developing Appropriate Content
English Abstract: This research has been conducted to identify the messages related to high school students’ sexual restraint in order to develop a suitable content. This research method is survey-descriptive. Statistical population of this survey included all high school female students who have been attending in the summer class in 1393-94. 136 students were selected by the cluster sampling method and anticipated in the experiment. The students filled the questionnaires. The method of this survey was identification of effective messages on sexual restraint of high school students using the researcher-compiled questionnaire. Statistics in two levels, the description level and inferential level were used to analyze the data. In order to analyze the obtained data, SPSS 16 software was used. The survey showed that the messages extracted from the sources for sexual education got the grade of ''relatively favorable'' and ''favorable''. The girls considered the options of '' physically effective'', ''spiritually encouraging'', ''mentally effective'','' socially encouraging'', ''paradise'', ''spiritually effective'', and '' physically encouraging'' as the ''favorable'' options and the most effective factors on their restraining. Therefore, it is recommended that secondary education planners consider the achievements of the present study in developing content for sexual education in secondary school.