نویسندگان:
پروین غیاثی1 .1- استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت گروه علوم تربیتی مرودشت ایران
چکیده فارسی:
فلسفه برای کودکان در سال 1970 توسط لیپمن در عرصه جهانی معرفی شد و در زمان کوتاهی مورد استقبال روندهای تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی کشورهای مختلف قرار گرفت. در این مدت فبک لیپمن با توجه به شرایط محیطی و فرهنگی کشورها بومی شده است؛ ولی روند بومیسازی فبک در ایران بهکندی صورت گرفته و در برخی موارد سازگار با مبانی دینی و قرآنی نبوده است؛ از اینرو مقاله حاضر سعی دارد با توجه به فرهنگ اسلامی برآمده از قرآن، رویکردی بازتولیدی در معرفی فبک بومی داشته باشد.
به این منظور از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده و دادهها با استفاده از روش کلایزی تجزیه و تحلیل میشوند. دادههای تحقیق در هشت بخش کلی که ارائهکننده مؤلفههای «تذکار تفکر» برای کودکان میباشند، دستهبندی شدهاند: 1. اهداف؛ 2. گونهشناسی تفکر و صفتهای مرتبط؛ 3. نام کلاس؛ 4. وضع قوانین؛ 5. ساختار کلاس؛ 6. ارائه محتوای فکری؛ 7. موضوع تفکر؛ 8. نقش و ابزارهای اجرایی مربی فبک بومی.
Parameters and Standards of “Reminding Thinking to Children” Based on the Quranic Verses: an Attempt to Localize Philosophy for Children
English Abstract: Philosophy for children was globally introduced by Lipman in 1970, and was shortly afterward welcomed by official and non-official centers of education in various countries. Since then, Lipman’s philosophy for children (PFC) has been localized in accordance with cultural and environmental conditions of various countries. In Iran, however, the process of localization of PFC was somehow slow and in some cases lacks consistency with religious and Quranic foundations. Thus, the present article tries to consider the Islamic culture extracted from the Quran and offer a reproductive approach to introducing a local PFC for Iran. To do so, we used descriptive phenomenology and analyzed the data using Colaizzi method. The research data were classified into eight general sections that present the parameters of “reminding thinking” for children: (1) goals; (2) typology of thinking and the related attributes; (3) class name; (4) enacting laws; (5) class structure; (6) presenting intellectual content; (7) subject of thinking; and (8) the role and executive devices of the educator of PFC.