چکیده فارسی: هدف از این مقاله مقایسۀ تأثیر آموزش پیشدبستانی بر عملکرد انس با قرآن نوآموزان مکتبالقرآن و سایر مراکز پیشدبستانی است. روش پژوهش علّی−مقایسهای، جامعه آماری، نوآموزان مکتبالقرآنالکریم و سایر مراکز پیشدبستانی، روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای و ابزار اندازهگیری آزمون رشد قرآنی یا عملکرد فعالیتهای مختلف انس با قرآن میباشد. روش تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون T انجام شده است. یافتهها نشان میدهد عملکرد آمادگی انس با قرآن شامل، فهم داستانهای قرآنی (به صورت تصویری)، فهم مفاهیم قرآنی، حفظ سورههای قرآنی، ترجمه آموزههای قرآنی و روخوانی قرآن نوآموزان مکتبالقرآن با سایر مراکز تفاوت معناداری دارد و بالاترین میانگینها به نوآموزان مکتبالقرآن اختصاص دارد؛ بنابراین، عملکرد انس با قرآن نوآموزان مکتبالقرآن بیشتر از سایر مراکز است.
A Comparison between the Effect of Pre-school Education on Association with the Quran among Novices in Maktab al-Quran and other Pre-school Centers 2013-2014
English Abstract: The present study aims at comparing the effect of pre-school education on associating with the Quran among novices in Maktab al-Quran and other pre-school centers. The research method was causal-comparative and the statistical society composed of novices in Maktab al-Quran and other pre-school centers. The sampling method was multi-stage cluster sampling and the measuring tool was the test of Quranic growth or the performance in various activities related to association with the Quran. The analysis method was T-test. The findings of the research showed that the performance of association with the Quran including comprehending Quranic stories (video format), comprehending Quranic concepts, memorizing Quranic chapters, translating Quranic teachings and reading the Quran among the novices in Maktab la-Quran was meaningfully different from those of other pre-school centers, and the highest averages were for the novices in Maktab al-Quran. The performance of association with the Quran among the novices in Maktab al-Quran was better than other pre-school centers.