چکیده فارسی: تربیت جنسی شاخهای از تربیت است که به مباحثی نظیر کنترل و جهتدهی به میل جنسی، روابط سالم دختر و پسر، آمادگی برای ازدواج و آشنایی با حقوق و تکالیف خانوادگی میپردازد. هدف اصلی این مقاله، مقایسه دیدگاههای تنی چند از اندیشمندان مسلمان پیرامون تربیت جنسی و ارائه الگویی بر مبنای دیدگاههای آنان است. پارادایم پژوهش، کیفی و طرح تحقیق، غیر پیدایشی است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، هشت نفر از اندیشمندان مسلمان مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گردآوری دادهها اسنادی است؛ بدین معنا که ضمن مراجعه به متون و نوشتههای منسوب به این صاحبنظران یاد شده، دادههای مورد نظر استخراج و با استفاده از روش تحلیل محتوای رابطهای، تجزیه و تحلیل شدند. سرانجام با استفاده از روش مقایسه مستمر دادهها، مقولههای تربیت جنسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان در سه بخش اهداف، روش و محتوا، استنتاج شد و با مقایسه و تقابل آنها الگویی ارائه شد. هرچند اندیشمندان مسلمان دورۀ کودکی و نوجوانی را مدنظر داشتهاند؛ اما تأکید اصلی ایشان آمادهسازی جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده میباشد. نتایج نشان میدهد که مباحث مربوط به اهداف و روشهای تربیت جنسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان، تطابق مناسبی با فضای فرهنگی عصر حاضر دارد؛ اما برخی از جنبههای محتوای تربیت جنسی مورد نظر آنها نیاز به تجدید نظر دارد.
Presenting a Model for Sexual Education based on the Views of Muslim Thinkers
English Abstract: Sexual education is a branch of education dealing with discussions such as control and directing sexual desire, healthy relationship between girls and boys, readiness for marriage and familiarity with family rights and duties. The main goal of the present article is a comparison between the views of some Muslim thinkers regarding sexual education and offering a model based on their views. The research paradigm is qualitative and the research design is non-generative. Using the method of purposive sampling, we studied eight Muslim thinkers. The method for gathering data was documentary; that is, while referring to the works of the abovementioned authorities, we extracted the related data and analyzed them using the method of relational content analysis. Finally, using the method of continuous comparison of the data, the categories of discussion on sexual education from the Muslim thinkers’ view were extracted in three sections of goals, method and content. They were then compared and contrasted to present a model. Although Muslim thinkers were considering childhood and teenage period, their main emphasis was on preparing the youths for marriage and forming family. The results show that the discussions pertaining to goals and methods of sexual education from Muslim thinkers’ view is properly conforming to the cultural atmosphere of the present age. However, some aspects of sexual education they had in mind require revision.