نویسندگان:
هستی عالمی1 .1مربی و عضو هیئت علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران
چکیده فارسی: این مقاله بر نقش روحانیان در شکل دادن به مدارس جدید در ایران میپردازد. بیشتر تحلیلهایی که به مطالعه مدارس جدید در ایران پرداختهاند، نقش روحانیان را منفی بازنمایی کرده و یا تأثیر این نیروی اجتماعی را در برپایی مدارس جدید مسکوت یا نادیده انگاشتهاند. ادعای این مقاله این است که روحانیان نقش فعالانهای در شکلگیری مدارس جدید در ایران داشتند. این مقاله با یک رویکرد پدیدارشناسانه و با جمعآوری شواهد و اسناد تاریخی نشان میدهد که مواجهه روحانیان با مدارس جدید منفعلانه نبود. این نیروی اجتماعی، تربیت مدرسهای را بهعنوان یک شیوه جدید تربیتی پذیرفت و نقش فعالانهای در برپایی و انتشار مدارس جدید داشت. شواهد تاریخی نشان میدهند که روحانیان در تشکیل مدارس جدید نقش تشویقی، حمایتی و مشارکتی داشتهاند. این نیروی اجتماعی فعالانه در انتشار تربیت مدرسهای شرکت داشته و از این دستگاه تربیتی برای گسترش علوم و فنون جدید در میان مسلمانان بهره برده است.
The clerics and new schools in Iran
English Abstract: This paper investigates the role of clerics in the formation of new schools in Iran. Most analyses of new schools in Iran have either presented the negative role of clerics or neglected the role they have played in the formation of these schools; this paper claims that clerics have had an active role in the establishment of the new schools in Iran. This research through phenomenological approach has collected evidence and historical documents which show that the clerics did not have a passive role in the trend but have admitted the school training as a method of training and played active role in this regard. Evidence show that clerics role in the establishment of new schools have been encouraging, supportive and participatory. Furthermore, this social force has actively participated in the school training and used this system for development of new science and technologies among Muslims.