نویسندگان:
سحر غفاریان1 .1کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، گروه مدیریت فرهنگی
چکیده فارسی: هدف این پژوهش شناسایی و توصیف ادراک دانش آموزان از مهدویت است. روش انجام این تحقیق پدیدارشناسی است که کانون توجه خود را بر تجارب زیسته و ادراک بشر قرار میدهد و ابزار آن مصاحبة نیمهساختاریافته است که با دانشآموزان شهرستان کاشمر که فارغالتحصیل سوم دبیرستان در سال 1392 بودند، انجام شد. پس از اشباع دادهها، با استفاده از روش اسمیت، تجزیه وتحلیل دادهها انجام و بر اساس آن، پنج مضمون اصلی استخراج شد که عبارتاند از: باور به امام زمان (عج)، معرفت به امام زمان (عج)، علت غیبت، فلسفه ظهور، و انتظار ظهور. یافتههای تحقیق نشان داد که همهٔ دانشآموزان وجود امام زمان (عج) را قبول دارند و علاقهمند به ظهور و یاری حضرت هستند؛ تنها شناخت ظاهری و کلی نسبت به امام زمان (عج) دارند و آگاهیهای عمیقی دریافت نکردهاند؛ به مواردی هم که آگاهی دارند، در عرصهٔ عمل توجه لازم را نمیکنند و از لحاظ رفتاری ضعیف هستند؛ و خود را منتظر حقیقی نمیدانند.
.The understanding of the third grader high school students' from mahdism: a phenomenological research
English Abstract: The aim of this research study is identification and description of the perception about mahdism. The methodology of this research is phenomenological which has focused its attention on life experiences and the perception of the human. The instrument used in this study is the semi-structured interview administered with third grader high school students in Kashmar. After data collection done through Smith, the data were analyzed and the main five themes extracted are as follows; believing in the 12th Imam, knowledge in the 12th Imam, the reason of absence, philosophy of Dzohour, waiting for Dzohour. The findings of the research revealed that all the students admit the existence of the 12th Imam are interested in Dzohour and helping him; they have just superficial and holistic perception of the Imam; regarding the principles they are aware of, in practice they do not pay enough attention and are, in terms of behavior, weak and do not consider themselves as real awaited