چکیده فارسی:
هدف این پژوهش تعیین مدل نوعدوستی خیِّرین و کشف روابط مشترک براساس تحلیل مسیر است. جامعه آماری آن تمام خیرین مدرسهساز هستند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و براساس تعداد متغیرها و نمونه (15×22) و جدول کرجسی و مورگان، از میان آنها 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازهگیری عوامل روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی از سیزده آزمون شامل آزمون شخصیتی نئو، خوشبینی، خودکارآمدی عمومی، باورهای مدرنیته، باورهای دینی، ارزشهای علاقه به مادیات، ارزشهای متافیزیک، نیازهای اساسی (شایستگی و روابط خاص) خودمختاری اخلاقی، انگیزش اخلاقی، انگیزش پیشرفت، احساسات اخلاقی و نوعدوستی استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از دادههای کیفی مدل مفهومی طراحی شده و پس از تهیه مدل ازتحلیل عاملی تأییدی و برای برازندگی مدلها از متغیرهای نهفته براساس نرمافزارهای Lisrel, Spss20 استفاده شد. عوامل اصلی علیت نوعدوستی شامل اخلاق فطری، اخلاق توحیدی و خودگرایی اخلاقی و ضریب شیب استاندارد بتا به ترتیب برابر با (49/0=β)، (13/0=β)، (24/0=β) و در سطح 01/0 معنادار نشان داد. عوامل میانجی نوعدوستی در خودگرایی اخلاقی مشتمل بر صفات شخصیت (28/0=β)، ارزشهای درونی (45%=β)، ارزشهای بیرونی (13/0=β) و عوامل اجتماعی (27/0=β) گزارش شده؛ عوامل میانجی نوعدوستی در اخلاق فطری، ویژگیهای صفات شخصیت (33/0=β)، ارزشهای درونی (28/0=β)، ارزشهای بیرونی (26/0=β) و عوامل اجتماعی (24/0=β) و در اخلاق توحیدی ویژگیهای صفات شخصیت (75%=β) ارزشهای درونی (66%=β) ارزشهای بیرونی (84%=β) و عوامل اجتماعی (10/0=β) گزارش شده است. بنابراین اخلاق نوعدوستی تابعی از خودگرایی اخلاقی، اخلاق فطری و اخلاق توحیدی است و اخلاق نوعدوستی تابعی ضمنی از صفات شخصیت، ارزشهای درونی، بیرونی و عوامل اجتماعی است.
The humanitarianism of charity NGOs for school builders in the last decade
English Abstract: The main aim of this study is to determine the model of School builder NGOs and discovery of the common relations based on path analysis. The population is country-wide selected through stratified random sampling based on the variables and the samples (22*15) and Morgan and Kerjesi model to select 370 persons as the sample. To measure the psychological, social and cultural factors taken from 13 tests such as NEO personality test, optimism, general self-efficiency, modernity beliefs, religious beliefs, materialistic values, metaphysical values, basic needs (qualification and special relations), moral self-independence, moral motivation, promotion motivation, moral emotions, and humanitarianism. Analysis of the quantitative and qualitative data was done by SPSS 20 and Lisrel, respectively. The main factors of humanitarianism consisting of instinctive morality, monotheistic morality, self-oriented morality and the coefficient of the standard beta were meaningful, .49, .13, .24, respectively at .01 level of significance. The other intervening factors reported in the self-oriented variable include personality traits (B=.28), internal values (B=.45), and external values (B=.13). The moderating variable of humanitarianism in instinctive morality reported include traits of personality (B=.33), internal values (B=.28), external values (B=.26) and social factors (B=.24). In monotheistic morality personality traits (B=.75), internal values (B=.66), external values (B=.84), and social factors (B=.10). Therefore, humanitarianism is a function of self-oriented morality, instinctive morality, and monotheistic morality. Moreover, humanitarianism morality is an implicit functions of personality traits, internal values, and social factors