چکیده فارسی: هدف این مقاله، تبیین فلسفهی معادباوری با نظر به وجه تربیتی آن، بر اساس آیات قرآنی ذیل سه محورماهیت، ضرورت، اهداف و اصول و روشها است. برای دست یافتن به این هدف، از روش تحلیل فلسفی و روش استنتاجی استفاده شده است. تبیین مقدمههای لازم معادباوری با استفاده از تحلیل منطقی فرارونده مبتنی بر آیات قرآنی صورت گرفته و اصول معادباوری، با استفاده ازروش قیاس عملی استنتاج شده که نتیجه قیاس، دو گزاره مقدماتی توصیفی و تجویزی است که از پاسخ دو سؤال اول و دوم به دست آمده و روشها نیزمبتنی بر اصول تربیتی استخراج گردیدهاند. در مجموع عناصر اصلی ماهیت معادباوری عبارتاند از اندیشه ورزی، وابستگی به فطرت انسان، اطمینان و باور قلبی به پایان پذیر بودن دنیا، ادامهای بر حیات انسان و اهداف معادباوری عبارتاند از متعالی شدن قوه عقل و نمود آن در همهی امور، امنیت و آرامش روانی، پیدایش بینش درست نسبت به زندگی دنیایی و احساس مسئولیت و اصول آن، ایمان توأم با تعقل، بازگشت به خویشتن، معرفت بخشی، استمرار و امتناع و روشهای آن نیز پرسشگری، حل مساله، بارش مغزی، تذکر، همیاری، اسوهسازی، عبرتآموزی، تذکر و موعظه بودهاند.
Nature, aims, principles and methods of resurrection believing in Quran
English Abstract: The aim of this article is elucidation of the philosophy of resurrection believing from educational perspective, based on Quranic verses in three pivots of nature, necessity, and aims, principles and methods. To this aim, the methodology used is the philosophical analysis and inferential. The introduction of resurrection believing through reasonable progressive analysis based on Quranic verses has been elucidated. The methodology used is deductive and the results show that the two descriptive and prescriptive propositions have been extracted based on educational principles. Overall, the basic elements of nature of resurrection believing are mindfulness, nature-dependency of human, certainty and believing in mortlaity of the world, continuity of human life; the aims of resurrection believing are elevation of wisdom and its manifestation in in all the affairs, emergence of the right vision to worldly life, and responsibility, faith along with intellect, return to self, knowledge giving, continuity and avoidance. The ways to get to these are questioning, problem solving, brainstorming, mentioning, cooperation, modeling, admonitory and preaching.