نویسندگان:
ندا آیین پرست1 .1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات فارس
چکیده فارسی:
در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا مجموعهای از اصول و روشهای آموزش معاد از احادیث اهل بیت (ع) استخراج شده، سپس با بهرهگیری از یافتههای دانش تعلیم و تربیت، تفسیر و تحلیل گردند. اصول «مخاطب شناسی»، «انگیزش مخاطب»، «نهادینه ساختن آموزهها در ذهن مخاطب»، «عینیت بخشی»، «استفاده از فرصتها» و «جاری ساختن یاد معاد و قیامت در زندگی» از جمله مهمترین این اصولند. این اصول در این روشها به کار گرفته شدهاند: «نیاز سنجی و شناخت حساسیتها»، «توجه به عوامل غیرمعرفتی»، «سؤالی»، «کرامت بخشی»، «تنظیم و دسته بندی مطالب»، «قرینهگویی»، «تذکر»، «موعظه» و «محاسبه نفس».
Principles and applied methods of teaching MAAD in the teachings of the infallibles
English Abstract: This paper is an attempt, through descriptive−analytic method, to extract a set of principles and methods of teaching resurrection from the narrations of infallibles and, then, analyzed and interpreted using the findings in education. The principles of recognizing addressee, motivation of the addressee, institutionalization of teachings in the minds of addressee, objectification, utilizing opportunities, implementation of the remembrance of resurrection and judgment day in the life are among the most important principles. The following principles are applied in the following methods: needs analysis and recognition of sensitivities, paying attention to non−knowledge factors, questioning, giving dignity, categorization of the materials, symmetry, notification, preachment, and self−calculation