نویسندگان:
سامره شاهدی1 .1کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدآباده (مربی).
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی و تجزیه و تحلیل محتوای کتابهای دین وزندگی دوره دبیرستان براساس میزان توجه به مؤلفههای وحدت اسلامی است. رویکرد این پژوهش، رویکرد ترکیبی کمی و کیفی و ابزار اندازهگیری، اسنادی (مراجعه به کتابهای بینش دینی دوره دبیرستان) و روش جمعآوری دادهها روش تحلیل محتوا است. یافتههای به دست آمده در این پژوهش، حکایت از این دارند که مولفههای وحدت اسلامی در کتابهای دین و زندگی عبارتند از: اصول دین مشترک، فروع دین مشترک آداب و آیینهای مشترک، اخلاق اسلامی و بالاخره تاریخ مشترک. در مجموع یافتهها نشان میدهند که تنها برخی مولفههای مربوط به وحدت اسلامی در کتابهای دین و زندگی دوره دبیرستان مطرح شدهاند. پیشنهاد می شود که کتابهای درسی دوره متوسطه از جهت برخورداری از مولفه های وحدت اسلامی مورد تجدید نظر قرارگیرند وبخشهایی جهت آشنایی بیشتر متربیان شیعه با مذاهب دیگر به کتابهای درسی اضافه گردند.
Content Analysis of the Textbooks Entitled ‘Religion and Life’ Secondary School Textbook: Islamic Unity Parameter
English Abstract: The aim of this study is to investigate and analyze the content of the ‘Religion and Life’ secondary school textbook with regard to Islamic unity parameters. The approach in this study is mixed method approach and the measurement instrument is documentary (high school books for the course of religion and life) and the date collection is content analysis. The findings indicate that the Islamic unity parameters are as follows: common fundamentals of religion, common secondary principles of religion, common customs, Islamic morality, and common history. The research shows that only some of the Islamic unity parameters are discussed in these books. It is suggested that these books be reconsider for the inclusion of some of the parameters which would make Shiite students more familiar with other Islamic sects.