چکیده فارسی:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر اردوی راهیان نور بر نگرش رفتاری و شناختی دانشجویان است. پژوهشگران تلاش میکنند با استفاده از روش مطالعه پانل، به بررسی این موضوع بپردازند که آیا نگرش دانشجویان نسبت به شهادت قبل و بعد از اردوی راهیان نور متفاوت است یا خیر؟ جامعه آماری، دانشجویان حاضر در اردوی راهیان نور سال 1389 دانشگاه فردوسی مشهد بوده و پژوهشگران جامعه را بصورت تمام شماری مورد بررسی قرار دادهاند. در روش پژوهش پانل 300 نفر از دانشجویان یکبار قبل و یکبار بعد از اردو مورد مطالعه قرار گرفتهاند. دادهها پس از گردآوری، ویرایش و کدگذاری مجدد وارد نرم افزار SPSS شده و توصیفات آماری، آزمون ویلکاکسون و آزمون مقایسه میانگین در دو گروه همبسته صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، نگرش شناختی و رفتاری دانشجویان نسبت به مقوله شهادت قبل و بعد از اردو با یکدیگر تفاوت معناداری دارد. در مورد نگرش پاسخگویان به اردو نیز تفاوت معناداری قبل و بعد از اردو مشاهده شده است. در نهایت با کنترل متغیرهای مستقل تفاوت معناداری در هر سه شاخص مشاهده نشده است. در نتیجه، حضور در اردوی راهیان نور نگرش رفتاری و شناختی به شهادت و نگرش به اردو را تحت تأثیر خود قرار داده است.
The Effects of Rahyan Noor Tour (Visiting War Fronts) on the Cognitive-Behavioral Attitudes of the University Students Toward Martyrdom (Panel Study)
English Abstract: The aim of this study is to investigate the effects of Rahyan Noor tour on the cognitive-behavioral attitudes of the university students toward martyrdom through panel study. The researchers attempt to find whether the participants’ attitudes toward martyrdom differ before and after such visits. The population covers Mashhad university students who participated in such visits in the solar year of 1389. The researchers considered the whole population in a panel study both before and after the visit. The data gathered were edited, coded and entered in the SPSS software for analysis in terms of descriptive statistics, Wilcoxon test, average comparison, and the correlations in two groups. The findings indicated that their views differed significantly before and after the visits. With regard to the attitudes of the respondents, there was a significant difference before and after the visits. Finally by controlling the different independent variables, a meaningful difference was found in the three criteria. Consequently, participation in Rahyan Noor affects the participants’ behavioral and cognitive attitudes toward both martyrdom and such visits.