نویسندگان:
محمد تقی سبزه ای1 .1استادیار جامعه شناسی، عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا، همدان،
چکیده فارسی: استخراج دیدگاه اسلامی در مورد تفاوتهای جنسیتی یا برابری جنسیتی، استنباط مؤلفههای اصلی و متمایز دیدگاه اسلامی درباره جنسیت و استخراج دلالتهای آن برای برنامهریزی آموزشی از اهداف پژوهش حاضر هستند. در این پژوهش برای استنباط دیدگاه قرآن درباره تفاوتهای جنسیتی و ملاحظههای آن در تعلیم و تربیت، از روش تحلیلی- توصیفی محتوای متن استفاده شده است و سپس یافتههای تحقیق توسط صاحبنظران به کمک اجرای پرسشنامه اعتباریابی شده است. مؤلفههای استخراج شده از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) پیرامون جنسیت حاکی از آن هستند که دیدگاه قرآنی تفاوت جنسیتی یا تساوی جنسیتی را به طور مطلق برنمیتابد. زن و مرد از دیدگاه قرآنی دو صنف از نوعی واحد هستند و از این رو، علاوه بر اشتراک در بسیاری از ویژگیهای جسمی، روحی، حقوق و تکالیف دارای تفاوتهایی نیز در این موارد هستند. خداوند متعال هدف خود از تفاوت جنسیتی را شناختن یکدیگر و - نه ستم و فخرفروشی- میداند؛ هیچ جنسیتی بر جنس دیگر برتری ندارد مگر آنکه با تقواتر باشد. این بدان معناست که نگاه توحیدی به مرد و زن باید مورد توجه برنامهریزان آموزشی قرار گیرد.
Gender Considerations in Education Emphasizing on Qoranic Teachings: focus on Tafsir-e Almizan
English Abstract: Nowadays the issue of gender and the issues related to that have got the focus of researchers in different fields. Since the large part of one's understanding of "being man" or "being woman", his (her) responsibilities and expectations of him (her) has been formed in formal education system, so research studies must be conducted based on Islamic principles to make the characteristics of educational system clear about the gender differences or the gender equality. The current research aims are the extraction of Islamic approach about the gender differences or the gender equality, inference of the main and distinctive components of Islamic approach about the gender and the explanation of Islamic approach significations about the gender for education. At this research descriptiveanalytic method of text content was used in order to infer Quran approach about the gender differences and it's considerations in education and then the research findings were validated by practitioners through questionnaire performance. The extracted components from Allameh Tabatabaie approach about gender indicate that Quranic approach doesn't reflect the gender differences or the gender equality absolutely. Women and men from Quranic approach are two classes from unit type and thus in addition to similarity in many physical, moral, rights and tasks characteristics, they also have differences in these cases. God states aim of gender differences as recognition of each other not abuse and pride, no sex has a superiority over the other unless he(she) has more virtue, and this means a Unitarianism look to woman and man; this must be taken into consideration by educational policymakers