نویسندگان:
امین روشن پور1 .1دانشجو دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده فارسی:
این جستار بنیادی- تاریخی، با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوش مطالب کتاب آداب المعلمین پرداخته و معلوم داشته است در آن دوره و دیار، مکتب چه جایگاه آموزشی داشته و چگونه اداره میشده است و فضای آموزشی- تربیتی حاکم بر آن چه گونه بوده است و روح حاکم بر تعاملات عناصر انسانی آن با یکدیگر چه صبغهای داشته است: فقهی، اخلاقی، یا عرفی. هم چنین از رهگذر این بازکاوی به شماری از مؤلفههای مهم فعالیت آموزشی مکتب یعنی اهداف، اصول، برنامه و مواد آموزشی، اشارت رفته و نشان داده شده است که مکتب چگونه اداره میشده و رفتار معلمان با شاگردان چگونه بوده و شاگردان و معلمان چه حقوق و تکالیفی داشتهاند و معایب معلمان مکتب و رویکردشان به تنبیه شاگردان چه بوده است.
Maktab as an educational institution in Qirvan in the third century narrated by Mohammad-ibne-Sohnoun
English Abstract: This historical-fundamental inquiry has considered the content of the book entitled “ customs of teachers” through descriptive-analytic methodology to shed light on the location of Maktab, the way it was managed, and the environmental of trainingeducation as far as human interactions, namely, Feqhi, moral, or conventional, has been concerned. In doing so, a number of elements such as the relationship between the teachers and the learners, the forms of management of the religious schools, aims, principles, educational materials, the duties and rights of the teachers as well as the learners have been reviewed; besides, the form of punishment and the defects of the teachers are evaluated.