چکیده فارسی:
پژوهش حاضر به طرح ملاحظاتی انتقادی درباره مباحث دو فصل نخست از جلد اولِ کتاب «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران»، نوشته دکتر خسرو باقری میپردازد. مؤلف این کتاب در فصل نخست، به طرح سه رویکرد به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و تبیین ویژگیهای آنها پرداخته و با برشمردن برخی نقاط ضعف دو رویکرد نخست، رویکرد سوم را به عنوان رویکرد مختار خود در کتاب برگزیده است. فصل دوم کتاب نیز به بحث از سه روش: (1) تحلیل و تفسیر مفهومی، (2) استنتاج به صورت قیاس عملی، و (3) تحلیل (شبه) استعلایی اختصاص دارد.
ملاحظات انتقادی پیرامون مطالب فصل اول، در بخش نخست مقاله و در دو عنوان «ملاحظات عام و بنیادین» و «ملاحظات موردی و محتوایی» ذکر شده است. انتقادات وارد به فصل دوم نیز در بخش دوم مقاله و در ذیل سه عنوان «ملاحظات عام و بنیادین»، «ملاحظات موردی و محتوایی ناظر به هر یک از روشها» و «ملاحظاتی درباره کاربرد روشها در دیگر فصول کتاب» نظم یافتهاند.
Considerations on approaches and methods of Islamic educational philosophy
English Abstract: This article represents some critical considerations about the first two chapters of the first volume of "An Introduction to the Philosophy of Education in the Islamic republic of Iran", written by Khosrow Bagheri. In the first chapter, the author introduces three approaches to Islamic Philosophy of Education and after explaining their characteristics and pointing out some disadvantages of the first two, chooses the third approach as a foundation for his work. The second chapter discusses three methods in Philosophy of Education, which are: (1) Conceptual analysis and interpretation, (2) Practical syllogism, and (3) (Quasi-) transcendental analysis. Critical considerations of the first chapter of the book are discussed in the first part of this article, including "General and foundational considerations" and "Particular considerations". Also, the second part of the article analyzes the second chapter of the book, emphasizing on "General and foundational considerations", "Particular considerations about each method" and "Considerations about the application of these methods in the book".