نویسندگان:
سودابه یوسفی فضل1 .1دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروههای اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
چکیده فارسی: در این جستار تلاش شده است از رهگذر پژوهشی بنیادی ‐ تاریخی، با پیروی از روش پژوهشی توصیفی ‐ تحلیلی، و با استناد مستقیم به رسائل اخوانالصفا، پارهای از دلالتهای تربیتی آنها برگرفته و پیش رو نهاده شود. از این پژوهش نیک برمیآید که اخوانالصفا، فراوان به تعلیم و تربیت پرداختهاند و از دلالتهای تربیتی رهیافته در رسائل آنان میتوان به مؤلفههای تربیتی مهمی چون: چیستی، امکان، ضرورت، هدفها، اصول، عوامل، مراحل، روشها و... تربیت از نگاه آنان پیبرد و اثبات کرد که سخنان فروکاهنده برخی از غربیان ناآگاه یا غرضورز درباره تربیت در اسلام، تا چه پایه نارواست.
Some Educational Implications in Ekhvan al-Safa Treatises (4th Century)
English Abstract: Through a historical-fundamental research and following an analytical-descriptive research method and by referring directly to Ekhvan al-Safa treatises, in this article it is tried to infer and propose some of educational implications attributed to Ekhvan al-Safa. By the present article, it would be well clear that they paid a lot of attention to education. Considering the educational implications entered into their treatises, some of their educational implications such as nature, possibility, necessity, objectives, principles, factors, phases, methods and so on can be understood and thereby, it should be confirmed that how unfair are some uninformed and partial western scholars reductionistic remarks toward education in Islam.