چکیده فارسی: با توجه به روند افزایش سریع جمعیت در دهههای اخیر و درنتیجه تمایل بیشتر به بهرهبرداری از منابع و نیز مصرف بیشتر، تدوین الگوی مصرف متناسب با وضع جامعه و افراد آن، امری ضروری به نظر میرسد. در دین اسلام برخلاف برخی نظریات غربی، مصرف بهخودیخود اصالت نداشته و بلکه در جهتی قرار گیرد که انسان را به سوی اهداف غائی خلقتش سوق دهد. با توجه به نگاه همهجانبهای که اسلام به مسئله مصرف دارد، میتوان براساس متون اسلامی، دستورالعمل جامعی برای اصلاح الگوی مصرف تدوین نمود. در این مقاله تلاش شده است تا با در نظر گرفتن جامعه دینی، به عنوان جامعه هدف، و با تحلیل اسنادی قرآن کریم و روایات معصومان(ع)، مجموعهای از مبانی، اصول و روشهای اصلاح الگوی مصرف استخراج شود. که درنهایت پنج مبنا، یازده اصل و بیست روش در رابطه با اصلاح الگوی مصرف به دست آمده بدین شرح: مبانی: نیازمندی، عزت و استقلال، ایمان، اندیشهورزی، تفاوت افراد و جوامع مختلف؛ اصول: نیازسنجی، آیندهنگری، اعتدال، زهدورزی، جهان را عرصه نعمتهای خدا دیدن، مسئولیت، آخرتگرایی، دیگرگرایی، توجه به تعقل و تفکر، فرهنگسازی، تذکر، توجه به اقتضائات فردی و اجتماعی؛ روشها: اولویتبندی، مدیریت منابع، رعایت میانهروی در مصرف، قناعت، شناخت سنتهای الهی، ادای حقوق شرعی، امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح انگیزهها، محدود و مشروط نمودن مصرف، انفاق و ایثار، آگاهسازی، استفاده از تجربیات دیگران، الگوسازی، یادآوری محرومیتها، توجه به کفو و شأن هر فرد و جامعه.
Consumption Model Reform Foundations, Principles and Methods with Emphasis on Islamic Texts
English Abstract: To compile consumption model according to society condition and its people due to fast population rise in recent decades and consequently increasing interest in exploitation of resources and also more consumption seems necessary. unlike some western viewpoints, in Islam religion consumption is not authentic per se but it should be in a way to actuate humanity to his eventual creation aims. A comprehensive guideline for consumption model reformation could be formulated based on Islamic texts since Islam has a holistic view on consumption issue. In this study, a collection of foundations, principles and methods of consumption model reform is educed considering religions society as a target society and through auran and innocents (peace be upon him) traditions predicative analysis. As a result, fine foundations, eleven principles and twenty methods of consumption model reform are as follows: Tenets: neediness, dearness and independency, faith, thinking, different people and society discrepancy; Principles: need evaluation, fore sight, sobriety, qsceticism, to see world, God's gifts arena, responsibility, other worldliness, otherism, conception and thinking interest, culturism, admonition, personal and social suitabilities interest. Methods: prioritizing, resources management, consumption moderation consideration, contentment, divine tradition recognition, legimitate laws satisfaction, motivations reformation, limitation and condition in consumption, endowment and altrusim, advertising, to use others experiences, modeling, deprivations, reminiscence, personal and social dignity consideration.