چکیده فارسی: از منظر امام علی(ع) هر کدام از اعضای جامعه عضوی از پیکرة امت اسلامیاند که دارای ارتباط عمیق و صمیمی و دارای حقوقی متقابل نسبت به یکدیگرند. تربیت اجتماعی نیز در پی آن است تا بین مسلمانان همبستگی و اتحاد به وجود آید، افراد نسبت به امور جامعه اهتمام بورزند، با انصاف و عدالتخواهی حقوق دیگران را رعایت نمایند، در انجام امور اجتماعی همکاری و تعاون داشته باشند و به برقراری روابط مهرآمیز و معاشرت با دیگران بپردازند. به همین سبب، در این نوشتار مفهوم، اهداف، اصول و روشهای تربیت اجتماعی از منظر نهجالبلاغه مورد بررسی قرار میگیرد.
Social education in terms of Nahj-ol-Balagheh
English Abstract: According to Imam Ali (pbuh), each member of a society is considered as a member of Islamic nation and they have a deep intimate relationship and mutual rights to each other. Social education also aims to create unity and solidarity among Muslims, encourages people to make effort in association with society affairs, to consider others’ right with justice and fairness, to have cooperation and collaboration in social affairs and to make kindly relationships with others. That is why, this writing studies concept, objectives, principles and methods of social education based on Nahj-ol-Balagheh viewpoint