چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش نشانههای اختلالهای اضطرابی کودکان خانوادههای پرآسیب انجام گرفته است. در این پژوهش از روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ کودکان خانوادههای پرآسیب عضو کانون فرهنگی حمایتی کودکان کار کوشا شهر در شهر تهران و در سال 1397بوده که از میان آنان 30 دختر 10 تا 15 ساله بر اساس ملاکهای ورود و خروج با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده اند. در فرایند پژوهش سه نفر از گروه آزمایش ریزش کردند، از این رو سه نفر از گروه کنترل حذف شدند. در نهایت در هر گروه آزمایش و کنترل بهصورت جداگانه 12 شرکتکننده وجود داشت. شرکتکنندگان گروه آزمایش10 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادههای پژوهش حاضر از طریق پرسشنامۀ مقیاس اضطراب کودکان اسپنس فرم کودک (1997) گردآوری و با روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر در نرم افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. تحلیل دادهها حاکی از آن بود که مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد سبب کاهش اضطراب در گروه آزمایش شده است. شایان ذکر است که این اثربخشی تا مرحله پیگیری ثابت مانده است. با توجه به اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش نشانههای اختلالهای اضطرابی کودکان خانوادههای پرآسیب، پیشنهاد میشود، درمانگاهها و مراکز حمایتی، از مداخله پژوهش حاضر برای کاهش مشکلات اضطرابی کودکان خانوادههای پرآسیب، به ویژه کودکان کار بهره بگیرند.
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy in Reducing the Symptoms of Anxiety Disorders in Children from at Risk Families
English Abstract: The present study was conducted to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy in reducing the symptoms of anxiety disorders in children from at risk families. Pretest, posttest, follow-up research design (with control group) was utilized in this quasi-experimental study. The statistical population of the study comprised all children from at risk families in Tehran in 2018 who were enrolled in Kousha Cultural Support Center from among whom 30 girls aged between 10 and 15 were selected based on inclusion and exclusion criteria by purposeful sampling. Three subjects dropped out of the experiment whilst it was taking place. This resulted in the elimination of three participants from the control group. As a result, there were 12 participants in each of the experimental and control groups. The subjects in the experimental group received 10 sessions of acceptance and commitment therapy; however, the control group was not exposed to any intervention. The data were collected by Spence Children’s Anxiety Scale (1997) and analyzed via repeated measures ANOVA. Data analysis revealed that the intervention based on acceptance and commitment reduced anxiety in the experimental group. Furthermore, the effects of the experimental condition persisted over time until the follow-up phase. Hence, it is recommended that counseling and support centers use this intervention to reduce the symptoms of anxiety disorders in children from at risk families and child labor.
Keywords: anxiety , acceptance and commitment , at risk families , child labor .