چکیده فارسی: تحقیقات نشان میدهد مدلهای آموزشی بر مؤلفههای مربوط به یادگیری تأثیر مثبت دارد. ازاینرو پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر مدل آموزشی مک کارتی، بر عملکرد حل مسئله و خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان دختر پایهی هشتم انجام گرفت. طرح آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون روی 50 دانشآموز دختر که بهصورت تصادفی از بین دانشآموزان دختر پایه هشتم در سال تحصیلی 94-95 بهصورت تصادفی پند مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی (25n=) گروه گواه (25n=) گمارده شدند،. در گروه آزمایشی مباحث ریاضی در 8 جلسهی 90 دقیقهای با روش مک کارتی و در گروه گواه با روش سنتی آموزش داده شد. برای گردآوری دادهها از آزمون ریاضی و پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی بهره گرفته شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین عملکرد حل مسئله ریاضی گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد (75/0= 2η، 05/0p<، 337/70 F=). بین نمره خودکارآمدی ریاضی گروهها تفاوت معنیداری دیده میشود (76/0= 2η، 05/0p<، 168/78F=). علاوه بر این، نتایج حاکی از آن است که میانگین نمرههای حل مسئلهی ریاضی و خودکارآمدی ریاضی گروه آزمایشی بهطور معنیدار بیشتر از گروه گواه بود.
The effect of McCarthy’s model on mathematical problem solving performance and mathematical efficacy of eighth grade students
English Abstract: Research shows that teaching models have positive effects on factors related to learning. The aim of this study was to evaluate the effect of McCarthy model, the performance of problem-solving and mathematical efficacy of eighth grade female students in Tabriz. Pre-and post tests method was used on 50 female students who were randomly selected and assigned to two groups of 25 students each in the experimental and control group. The experimental group received 8 sessions of 90- minutes’ length in math instruction using Mecarthy method, the control group received instruction in the same math content for an equal amount of time using traditional method to collect data math tests and used math self-efficacy questionnaire were. The results of the analysis of covariance showed that there was a significant difference between the performance of and control groups were significantly different mathematical problem solving math problem sowing between the 2 groups (F= 70/337, P<0/05, η2=0/75). The results also showed a significant difference between the experimental and control on mathematics self-efficacy (F=78/68, scores P<0/05, η2=0/76) the experimental group average performance was significantly higher.