چکیده فارسی:
هدف از پژوهش حاضربررسیعنصرمحتوادربرنامهی
درسیآموزش محیطزیست
دوره دوم متوسطه در ایرانوچندکشورجهانوپیشنهاد رویکرد ومحتوای
مغفول در برنامه درسی آموزش محیطزیست ایران بود. روش پژوهش تطبیقیوتوصیفی- تحلیلیبود.نتایج
پژوهش نشان داد رویکرد برنامه درسیکشورهای سوئدوکانادا
به برنامه درسی آموزش محیطزیست، توسعه پایدار بوده و محتوایآموزش محیطزیست در برنامه درسی
متوسطه دوم بهصورت جامع وتلفیقی بوده است. محتوای برنامه
درسی آموزش محیطزیست متوسطه دوم کشور استرالیا فاصله کمی با رویکرد توسعه پایدار
داشت و محتوای برنامه درسی آموزش محیطزیست بهصورت غیر جامعوتلفیقی بود. محتوای برنامه درسی
متوسطه دوم آموزش محیطزیست در کشور ترکیه با رویکرد توسعه پایدار فاصله داشت و
محتوای آموزش محیطزیست بهصورت غیر جامع وتلفیقی بود.محتوای
برنامه درسی آموزش محیطزیست متوسطه دوم ایران نیز تا رویکرد توسعه پایدار فاصله
داشت و محتوای آموزش محیطزیست بهصورت غیر جامعو تلفیقیدر کتب درسی زیستشناسی، شیمی،
جغرافیا و زمینشناسیبود. در کشورهای موردمطالعه
محتوای انتخابی حولحیطههای دانش، نگرش و مهارت
نسبت به محیطزیستبود. در زمینه نوع دانش و حجم
اختصاص یافته محتوا،به نگرش و مهارتهای آموزش محیطزیست
بین کشورمان و کشورهای منتخباختلاف چشمگیری وجود داشت.در
پایان این پژوهش با بررسی تطبیقی، محتوایی روانسازی شدهبا 20 گویه که در برنامه درسی
آموزش محیطزیست کشورمان مغفول مانده با رویکرد توسعه پایدارپیشنهادگردید.
A comparative study of the course content of the environment al education in secondary schools of Iran and some selected countries and suggestions concerning the ignored approach and content of the curriculum in the environmental education in Iran
English Abstract: The aim of this study was to investigate the content element in the curriculum of the environment course in secondary schools of Iran and some selected countries with suggestions concerning the ignored content of the curriculum in environmental education of Iran. The research method was comparative and descriptive-analytical. The results indicated that Swedish and Canadian curriculum approach to the environmental education involved sustainable development and their environmental education content in the curriculum for secondary school seemed to be comprehensive and consolidated. Australia’s secondary school environmental education curriculum comes close to support a sustainable development approach and environmental education curriculum content proved to be non-exhaustive and consolidative. The curriculum content of secondary schools for environmental education in Turkey fell short of sustainable development approach and its environmental education content was non-comprehensive and integrated. The curriculum content approach of the secondary school in Iran for the environmental education fell short of being oriented toward sustainable development and was non-comprehensive and integrated in contents of textbooks on biology, chemistry, geography and geology. In studied countries the selected contents centered around areas of knowledge, skills and attitudes towards the environment. With regard to the kind of knowledge and the space dedicated to content, there was a significant gap between attitudes and skills in environmental education in the curriculum of our country and those of the selected countries. At the end of study, using a comparative analysis, a streamlined content comprising 20 items, assumed to be ignored in the curriculum content for environmental education in our country, was presented.