نویسندگان:
لیلا بهرامی1 .1گروه مطالعات زنان، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده فارسی: مطالعه حاضر با هدف بررسی موانع استقرار مدارس هوشمند در دبیرستانهای دخترانه شهر اهواز انجام گردید. در این مطالعه با بهرهگیری روششناسی آمیخته تلاش گردید فهم مناسبی از موانع به دست آید. بر همین اساس از ابزارهای جمعآوری اطلاعات یعنی مصاحبه، پرسشنامه، چک لیست ارزیابی و مشاهده مستقیم مشاهدهگر استفاده گردید. در بخش کیفی بر اساس شیوه نمونهگیری هدفمند نمونهها انتخاب شدند. در بخش کمی و کیفی 100 نفر از معلمان و 8 نفر از مدیران دبیرستانهای دخترانه ناحیه یک اهواز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. نتایج به دست آمده نشان داد: ضعف محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چند رسانهای، کمبود زیرساختهای توسعه فناوری اطلاعات، ضعف مدیریت مدرسه، مهارت معلمان در بهرهگیری از اینترنت و رایانه، قوانین و مقررات مبوط به کاربست رایانه در مدارس از مهمترین عوامل بازدارنده بودند.
A study of barriers of implementation of smart schools in in Ahwaz Girls secondary schools from the views of Teacher sand principles
English Abstract: The main purpose of this study is study the barriers of implementation of smart schools in Ahwaz Girls secondary schools. In order to doing this study a mixed method of research was used. Also data collected via multi methods such as questionnaire, semi-interviews, checklist and researcher observation. The sample of the study consisted of 100 teachers and 8 principles of secondary school which randomly selected from zone 1 of Ahwaz city using a cluster sampling method. The results of the questionnaire indicated that main barriers were: weakness of teaching and learning environment, a multimedia-based learning content, low level of IT infrastructure development, school management system, weakness of teachers it skills and lack of appropriated action regarding the it.