چکیده فارسی:
هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی شیوهی فرنالد در ترمیم اختلال نارساخوانی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی شهر تبریز بود. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را دانشآموزان نارساخوان پایهی سوم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل میدادند که از این تعداد 30 دانشآموز به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون تشخیصی خواندن، آزمون هوشی ریون، استفاده شد. دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شیوهی کارایی فرنالد در ترمیم اختلال نارساخوانی دانشآموزان مؤثر بوده است و بین دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات پسآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد.
The effect of fernald technique on the dyslexia at 3th grade students in Tabriz
English Abstract: The aim of this study was to investigate the effect of Fernald technique on the dyslexia remediation of dyslexic students. The research method used in this study was a kind of experimental research design (pre and post- test with a control group). The target population of the study comprised Tabriz city’s 3rd grade dyslexic students. A sample of 30 male and female students was selected and were randomly assigned to an experimental and a control group of equal size (i.e.15 each). Reading diagnosis test, Ravens intelligent test, and Health and Education document were used. For analyzing the data, measures of both descriptive and inferential (co-variance) statistics were used. The results showed that Fernald technique was effective on dyslexic children and there was a significant difference between the post-test scores of experimental and control groups. Results showed that the increase was to the fernald technique. Thus Fernald technique proved to be effective in the remediation of dyslexic student