چکیده فارسی: نظریه ون هیلی یک مدل یادگیری است که برای شکلگیری و توسعهی درک و فهم هندسه ایجاد شده است و با در نظر گرفتن گامهایی در زمینهی رشد مفاهیم هندسه در فراگیران امکان یادگیری را افزایش میدهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روشهای نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریهی ون هیلی بر انگیزش دانشآموزان دبیرستانی بود. بدین منظور یک کلاس دوم ریاضی و یک کلاس دوم تجربی در یک دبیرستان دیگر به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس دوم ریاضی و یک کلاس دوم تجربی در دبیرستان دیگر به عنوان گروه کنترل به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای اطمینان از معادل بودن گروهها و همگن کردن کلاسها، از نمرههای ریاضی یک و نمرههای خام هوش به عنوان متغیرهای همگام در آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، آزمون ریون برای سنجش هوش، نمرههای ریاضی یک، طرح درس تدوین شده بر مبنای نظریهی ون هیلی، و پس آزمون تشریحی هندسه بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تدریس بر مبنای نظریهی ون هیلی بر انگیزش فراگیران، تأثیر مثبت دارد. گروهها قبل از اعمال متغیر مستقل، همسان بودند و تفاوت معنیداری بین آنها از نظر هوش و توانایی ریاضی وجود نداشت. اما بعد از طی دورهی آزمایش، بین نمرههای هندسهی آنها تفاوت معنیدار دیده شد که میتوان آن را به نوع تدریس مربوط دانست. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش از آنجا که آموزش مبتنی بر نظریهی ون هیلی موجب افزایش انگیزهی فراگیران در تحصیل و فعال نگه داشتن آنها هنگام تدریس و تمرکز بیشتر آنها بر روی مطالب میشود، استفاده از این روش به دبیران هندسه دبیرستانها توصیه میشود
Studying the effect of the modern approach of Van Hiele model based Geometry instruction on the students’ motivation of girl high schools student in Tiran and Karvan
English Abstract: The aim of this study was to examine the effect of the Van Hiele theory-based instruction Process on the students’ motivation toward geometry compared to the traditional teaching. Through using random sampling method, among girls high schools in Tiran and Karvan, Two high school classes, one consisting of math. Major students and the other science majors, were selected as experimental groups, while two similar groups were selected to act as control groups. Instruments included Raven test for intelligence evaluation, Math 1 grades, lesson plans data collected based on Van Hiele post-descriptive test of Geometry. The independent-samples t-test, Levene's Test, and ANOVA were used as the statistical tools. Results of this study indicated that teaching based on Van Hiele theory has more positive effect on student motivation compared to the traditional teaching. Before applying the independent variable, the groups were tested to make sure that there were no significant differences among them in terms of intelligence and ability of mathematic. But after the test period, there was a significant difference between their Geometry performance.