چکیده فارسی: هدف این پژوهش، ارزیابی میزان سودمندی و اثربخشی برنامههای آموزش ضمن خدمت و رابطهی آن با رشد دانش و مهارتهای شغلی در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه کارکنان آن دانشگاه است. جامعهی آماری تحقیق شامل همهی کارکنان دانشگاه است. 256 نفر از کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزش ضمن خدمت با روش نمونهگیری تصادفی، متناسب با حجم جامعه انتخاب شده و بررسی شدهاند. با استفاده از یک پرسشنامه، شامل 66 گویه و 5 مقیاس فرعی، دادهها جمعآوری و تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که در مجموع، کارکنان دانشگاه شهید چمران از دورههای آموزش ضمن خدمت برگزار شده، به لحاظ مؤلّفههایی مانند تناسب با نیازهای شغلی، اثر بخشی دورهها در رشد فردی، بهبود نگرشها و مهارتهای شغلی، مدیریّت سودمند برنامهها و حمایت مدیریّت از کاربرد آموختههای حاصل از شرکت در برنامههای آموزش ضمن خدمت، رضایت چندانی ندارند. تفاوت بین نگرش کارکنان زن و مرد نسبت به سودمندی دورههای آموزش ضمن خدمت، معنادار (05/0< p) است. همچنین متغیرهای تناسب با نیازها، حمایت مدیران و مدیریّت سودمند دوره به ترتیب بیشترین توان پیشبینی رشد فردی کارکنان را دارا میباشند. تفاوت معناداری بین گروههای مختلف نمونهی آماری بر حسب مدرک تحصیلی یا رستهی شغلی در هیچ یک از متغیرها مشاهده نشد.
Investigation of employees’ attitudes about the relationship between effectiveness of in-service training programs and their effects on job knowledge and skills development in Shahid Chamran University
English Abstract: The purpose of this study was to investigate the employees’ atitudes toward the importance of in-service training in Shahid Chamran University. 256 employees compeleted a questionnaire with 66 Items and 5 sub-scales (fitness to the needs of job; successful administration; effects on personal development; effects on knowledge, skills & attitudes; management support) and then the data were analyzed by SPSS. The results indicated that, on the whole, many of employees are not satisified with training programs. Comparison of means indicated that the differences between men and women only in their attitudes about in-service training effects on the improvement of their skills and knowledges is significant (p<0/05). There are not significant differences between other groups of employees in terms of their degrees and the job fields (instruction, research,…) in all of 5 variables