چکیده فارسی: این مطالعه با هدف بررسی علل ناموفق بودن برنامه نظارت و راهنمایی تعلیماتی در مدارس ابتدایی مناطق شهری و روستایی استان کردستان انجام گرفت. روش مطالعه از نوع غیرآزمایشی و توصیفی و جامعه آماری مورد مطالعه کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی مناطق شهری و روستایی استان کردستان بالغ بر 9914 نفر و 15 نفر از کارشناسان آموزش ابتدایی سازمان و ادارات تابعه آموزش و پرورش میباشد. نمونه انتخابی از بین تمامی شهرستانهای استان به صورت چند مرحلهای تصادفی (طبقه، خوشه و تصادفی) انتخاب شدهاند. با رعایت بزرگی و کوچکی مناطق آموزشی و نسبت جنسیت و پایه تحصیلی معلمان مدارس ابتدایی در تعیین حجم نمونه نهایتاً 366 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات از معلمان پرسشنامه محقق ساخته نگرش سنج بود که پنج بخش کلی و 45 سؤال را شامل میشد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که نظارت و راهنمایی آموزشی در مدارس ابتدایی استان کردستان به دلایل ساختاری و نگرشی فراوانی در دستیابی به اهداف مورد نظر موفق نبوده است.
A Study on Failure Causes of Instructional Supervision in Primary Schools of Kurdistan Province
English Abstract: This paper, aims to review the causes of supervision failure in Kurdistan’s primary schools. Using a descriptive research model, the study analysed the views of 366 randomly selected teachers from all regional departments of education in the province. In order to collect data from the sample a questionnaire with 45 closed items and one open question were used. Findings indicate for structural and attitudinal reasons instructional supervision in the Kurdistan Province’s primary schools has failed to achieve its goals.