چکیده فارسی: توسعه پایدار تابعی از سیستم آموزشی هر کشور محسوب میشود و این سیستم نقش حیاتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد. بنابراین تصمیمگیران هر کشور بایستی تمرکز ویژهای بر روی بهبود عملکرد این سیستم داشته باشند. معلمان مهمترین نقش کلیدی را در بهبود عملکرد ایفا میکنند، بنابراین افزایش سطوح بهرهوری معلمان میتواند منجر به عملکرد بهتر سیستم آموزشی شود. بنابراین، این مقاله سعی دارد عواملی را که کمک به افزایش سطوح بهرهوری معلمان مینمایند، شناسایی و رتبهبندی کند. در گام نخست با بکارگیری نظرات خبرگان و تکنیک دلفی، 39 عامل تأثیرگذار بر بهرهوری معلمان شناسایی و در هفت گروه طبقهبندی گردید. در نهایت با استفاده از روشهای آماری و تکنیک Topsis این عوامل را رتبهبندی نمودیم. نتایج رتبهبندی عوامل نشان میدهد که عاملهای آموزشی و اقتصادی- رفاهی دارای بیشترین تأثیر بر بهرهوری معلمان میباشند.
Identifying and Ranking the Factors Affecting Teachers' Productivity (Case: Teachers of Yazd Province)
English Abstract: Sustainable development of each country is a function of its educational system. This system has a critical role in economic, social and political development. Increasing the level of productivity could lead to better performance of educational system. Teachers are the most important element of an educational system. They play key role in performance improvement; therefore increasing the level of their productivity could lead to better performance of educational system. This article tries to identify and rank the factors that help to increase the level of teachers' productivity. At the first step, by using the experts' opinions and Delphi technique, thirty nine factors that affect teachers' productivity are identified and classified into seven dimensions. Next, by using statistical methods and Topsis technique these factors were ranked. The findings of this ranking show that educational, economical & welfare factors are the most important dimensions that affect teachers' productivity.