چکیده فارسی: در این مقاله, آراء و نظریات تربیتی ژان ژاک روسو در زمینه های اهداف, اصول و روشهای تربیت از منابع مربوطه, استخراج گردیده و سپس آن آراء و نظریات با اندیشههای تربیتی اسلام که از متون اسلامی- نظریات اندیشمندان اسلامی و آیات و روایات, استخراج شدهاند مورد مقایسه قرار گرفتهاند. نتیجه چنین کاری آن بوده که وجوه تشابه و تفاوت بین آراء تربیتی روسو با اندیشههای تربیتی اسلام در موارد فوق مشخص و تبیین گردیده است. نتایج تحقیق مبین آن است که وجوه تشابه فراوانی, علی رغم برخی تفاوتها, بین آراء روسو و آراء تربیتی برگرفته از اسلام در زمینههای اهداف نهائی و واسطهای تربیت, اصل تعقل و روشهای پرورش نیروی عقلانی, اصل عزلت و روشهای دور ساختن کودکان از اجتماع ناسالم, اصل پیروی از طبیعت و روشهای مجازات و پاداش طبیعی, تعلیم و تربیت منفی و عدم عادت وجود دارد.
A Comparative Study of J.J. Rousseau’s Educational Ideas with Islamic Viewpoints Concerning the Goal, Principles and Methods of Education
English Abstract: In this article, the educational viewpoints of J. J. Rousseau concerning the goals, principles and methods of eduation have been extracted from their relevant sources, and compared and contrasted with Islamic educational thoughts, which in turn have been extracted from Islamic texts. The results of this research show some notable similarities and differences between Rousseau’s educational ideas and Islamic educational thoughts.